Fredrik Reinfeldt: Ta upp problemen med president Bushs hiv/aids-politik på din USA-resa

Imorgon ska Sveriges statsminister träffa president George Bush. Den hiv/aids-politik som USA driver idag förvärrar epidemin. Den innebär bland annat att organisationer som arbetar med sexualupplysning inte längre får del av det amerikanska stödet. Med anledning av Fredrik Reinfeldts resa till New York och Washington vill Afrikagrupperna peka på konsekvenserna av de restriktioner som finns i den amerikanska hiv/aids-politiken: Sexuell och reproduktiv hälsa handlar om viktiga och för oss självklara saker som rätt till sexualupplysning, tillgång till preventivmedel och kunskap om hur man skyddar sig mot hiv och andra könssjukdomar. Rätten att själv få bestämma över sin sexualitet är en viktig del i det förebyggande arbetet mot hiv och aids. När kvinnor saknar makt över sina kroppar löper de större risk att smittas av hiv. USA driver en biståndspolitik som på hiv/aidsområdet innebär att man stoppar stödet till organisationer som arbetar med sexualupplysning och kondomutdelning. Det får förödande konsekvenser för människor som lever i samhällen med hög hiv-förekomst. När USA inskränker sitt stöd till organisationer som proklamerar avhållsamhet, blir följden att framgångsrika informationskampanjer om hiv och aids som flera afrikanska länder satsat på bromsas upp eller helt avstannar. USA:s politik slår hårt mot länder i södra Afrika. Idag har det på många håll blivit så gott som omöjligt att få tag i kondomer, vilket med stor säkerhet är en bidragande orsak till att hiv-förekomsten stiger. Afrikagrupperna kräver att Fredrik Reinfeldt i sin dialog med president Bush tar upp den oroande amerikanska synen på SRHR och kondomer. Sveriges regering har 2006 antagit en ny strategi för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Det är en positivt. Men – den svenska regeringen måste lyfta dessa frågor än oftare i sina internationella kontakter. Eftersom SRHR ännu inte har samma status som andra mänskliga rättigheter blir det särskilt viktigt att Sverige går i spetsen och driver på.