Europaparlamentet ger kommissionen rätt att tvinga in före detta kolonier i avtal

EUparlamentet har drastiskt förändrat förutsättningarna för handelsavtalen mellan EU och de före detta kolonier som kallas AVS-länderna - några av världens fattigaste länder. Vissa av dem kan möte de högsta importskatterna till EU efter 1 oktober 2014 om de inte går med på EU:s långt gångna krav.
De länder från Afrika, Västindien och Stillahavsområdet (AVS) som inte kommer att ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att ratificera frihandelsavtal med EU den 1 oktober 2014 kommer att förlora sitt förmånstillträde för viktig export till den europeiska marknaden. Vissa AVS-länder, som Namibia, kan komma att möta de högsta möjliga EU importskatter, som hittills bara har tillämpats för industri länder.

Nyligen accepterade EU parlamentets internationella handels utskott (INTA) 1 oktober 2014 som den nya tidsfristen i EPA förhandlingarna. En drastisk reträtt från den ursprungliga ståndpunkten tagen av Europaparlamentet i plenum år 2012, som hade flyttat fram den tidsfrist som föreslås av Europeiska kommissionen från 1 januari 2014 till 1 januari 2016.

Det nya datumet 1 oktober 2014 kom ur ett trialogmöte mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen efter att flera medlemmar från INTA hade gått bakom ryggen på parlamentets representant och antytt till rådets ordförandeskap att de inte längre stödde Europaparlamentets ställning.

De ekonomiska partnerskapsavtalen (EPA) är frihandelsavtal som EU förhandlar fram med länder från Afrika, Västindien och i Stillahavsområdet (AVS-länderna). Avtalen var tänkta som utvecklingsvänliga avtal, med syfte att gynna den regionala integrationen i Afrika. I förhandlingarna har EU istället satt sina egna ekonomiska intressen framför de afrikanska ländernas utveckling. Så som avtalen ser ut nu riskerar de att få negativa effekter för utvecklingen i de afrikanska länderna och splittra regioner. EU-kommissionen har därför blivit hårt kritiserade av såväl utvecklingsländerna som Europaparlamentets utskott för utveckling.

Hösten 2011 föreslog kommissionen en deadline i förhandlingarna, 1 januari 2014, som innebär att de länder som inte påbörjat ratificering av EPA får höjda tullar för produkter de exporterar till EU. EU parlamentet har å sin sida, på inrådan av handelsutskottet, föreslagit deadline den 1 januari 2016. Utvecklingsutskottet i parlamentet hade förordat att man inte skulle ha någon deadline alls utan låta förhandlingarna styras av innehållet.

För AVS-länderna är den påtvingade tidsfristen mycket dåliga nyheter eftersom det kommer att ytterligare underminera deras förhandlingsposition i de utdragna förhandlingarna om de ekonomiska partnerskapsavtalen.

Det finns många anledningar till att skjuta fram deadline så långt som möjligt. Det bästa hade varit om ingen deadline satts upp av EU utan att man istället tillsammans med den andra parten i förhandlingarna kommit överens om en gemensam målbild.  säger Marja Wolpher, temahandläggare på Afrikagrupperna som följt förhandlingarna i många år.

”Med en deadline satt av EU sätts en press på länder att ingå i avtal som inte är färdigförhandlade och som riskerar att få mycket negativa konsekvenser för utvecklingen i dessa länder och låsa in dem som råvaruexportörer.”

Afrikagrupperna och 87 andra organisationer från EU, Afrika, Västindien och Stilla havet skrev ett gemensamt brev inför omröstningen i parlamentet. Du kan läsa det här (länk till hemsidan)