Foto: Mitra Mäki

Afrikagrupperna kommer till Falun

I helgen äger Afrikagruppernas årsmöte rum på Lindsbergs Kursgård i Falun. 50 medlemmar från hela Sverige kommer att delta.

- Falu Afrikagrupp ser fram emot att för fjärde gången vara värd för en nationell sammankomst, denna gång i samarbete med Gävle Afrikagrupp. Det blir ett häftigt program, från maraton i Sahara och Polisarios kamp för ett fritt Västsahara till landrättigheter i Mocambique. Och inte minst - mötet med alla engagerade deltagare! säger Monica Lindh, aktiv i Falu Afrikagrupp

Flaida Macheze, ansvarig för genus och kapacitetsutveckling på den nationella bondeorganisationen i Mocambique är inbjuden som gäst för att prata om landrättigheter och landgrabbing i Mocambique. Flaida är på ett två veckors besök i Sverige för att prata om hur lokalbefolkningen drabbas när internationella företag vill investera i mark i norra Mocambique.

Utan mark har kvinnor och familjer på landsbygden inget liv. Mark är livsnödvändigt, säger Flaida Macheze

Under helgen har medlemmarna även möjlighet att träffa Polisarios representant i Sverige och ta del av två utställningar om Västsahara. Falu Afrikagrupp kommer att visa fotoutställning och Gävle Afrikagrupp kommer visa både fotoutställning och en modell av ett hem i ett flyktingläger. Årsmötet är öppet för allmänheten, förutom de formella beslutsdelarna som är för medlemmar.

När: Lördag den 13 maj klockan 13:00 – söndagen den 14 maj klockan 14:30
Var: Lindsbergs Kursgård, Falun

Läs mer om årsmötet på Afrikagruppernas hemsida

Kontakt:

Cecilia Abrahamssson, pressekreterare, 072-0767400

Afrikagrupperna är en solidaritetsorganisation som arbetar för en värld där alla människor har lika rättigheter och möjligheter att påverka sin vardag.

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.