Afrikagrupperna distribuerar EU:s matpaket i Almedalen

Afrikagrupperna delar under årets Almedalsvecka ut EU:s matpaket till barnen i Afrika. För EU vill bara Afrika gott när man nu förhandlar fram handelsavtal med regionens länder, eller? Har du frågor, kom till Afrikagruppernas gemensamma tält med Svalorna Latinamerika, vid Donners Plats, i Visby, så får du veta mer.

Våra arrangemang under Almedalsveckan är:

Paneldebatt om framtidens Politik för Global Utveckling

Tisdag 6 juli Kl 15-17, Högskolan på Gotland, sal: E41, Visby

Vilka är utmaningarna för samstämmighetspolitiken och hur avser riksdagspartierna göra utvalda politikområden mer samstämmiga med utvecklingsmålen? Paneldeltagare: Kent Härstedt (S), Fredrik Malm (Fp), Rosita Runegrund (kd) och Hans Linde (V). Arrangörer: Afrikagrupperna, CONCORD Sverige, Diakonia, Forum Syd, Kristna fredsrörelsen, Svenska Kyrkan, Svenska missionsrådet

Duell om den globala handeln och mänskliga rättigheter

Torsdag 8 juli kl 13-14, Silon, Holmen, Visby hamn (Internationella torget)

Duell om den globala handeln. EU håller på att förhandla om handelsavtal och associeringsavtal med länder i bland annat Afrika och Latinamerika. Dessa avtal kommer få stora konsekvenser för ländernas möjlighet till utveckling. Hur ser de svenska partierna på dessa avtal? Hur ska de utformas för att gynna utveckling och vilken politik bör Sverige och EU föra? I vänstra ringhörnan: Hans Linde (V), i högra: Fredrik Malm (Fp). Två av de yngsta och mest drivna debattörerna i riksdagen. Moderator: Erik Halkjaer, pressekreterare hos Afrikagrupperna. Arrangörer: Afrikagrupperna, Emmaus, Latinamerikagrupperna och kampanjen Global Rättvisa.NU

För mer information kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:
Erik Halkjaer, 08-442 70 68, 0735-939 139
erik.halkjaer@afrikagrupperna.se