- Vi vill bara odla biobränsle på våra egna villkor.

Bondeorganisation från ett av världens fattigaste länder besöker Sverige.

Diamantinho Nhampossa, chef för moçambikanska bondeorganisationen UNAC besöker Sverige 24-29 augusti för att delta i en klimatkonferens på Sida i Härnösand. Han kommer även att träffa representanter för SEKAB som projekterar för etanolproduktion i Moçambique.

- Klimatförändringarna drabbar Moçambique genom mer frekventa översvämningar. Majoriteten av befolkningen är självhushållande bönder, och en utebliven skörd innebär att tusentals människor riskerar att dö av svält. Det finns inga skyddsystem för bönderna. Många sitter fortfarande i tältläger sedan översvämningarna i vintras. Andra drabbas av torka.

- Jag är nyfiken på praktiska och konkreta metoder för att minimera konsekvenserna för Afrika, som är den kontinent som lider mest samtidigt som är den som bidrar minst till klimatförändringarna. Sverige är förmodligen ett av de länder som bidrar mest. Jag skulle därför vilja veta vad som svenskarna är villiga att göra för att minska de negativa effekter som drabbar Afrikas befolkning.

UNAC, União Nacional de Camponeses, är en bonderörelse som arbetar i landets alla provinser med att fortbilda bönder och bondeföreningar. UNAC försvarar böndernas ekonomiska, sociala och politiska intressen i syfte att uppnå en hållbar utveckling. Från och med 2006 stödjer Afrikagrupperna UNAC ekonomiskt.

Diamantinho Nhampossa är i Stockholm torsdagen den 28 augusti.
För mer information kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:

Viktoria Olausson, 0735-939139, 08-442 70 67
viktoria.olausson@afrikagrupperna.se

För pressbilder och mer info se www.afrikagrupperna.se
För info om konferensen se http://www.sida.se/scsc

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60