Västerås Destilleri skalar upp tillsammans med Systembolaget

Västerås Destilleri skalar upp verksamheten flera gånger om under 2023. Företaget etablerades under 2021 av två unga och driftiga entreprenörer med känsla för mat och dryck, och framför allt ett brinnande intresse för det hantverk som ligger bakom framställningen av gin.

Hantverksmässig mikroproduktion av gin i olika varianter med minst en ny lansering varje år är huvudfokus för Västerås Destilleri. Det finns ingen liknande verksamhet i Västerås, och har inte heller funnits i modern tid enligt vissa efterforskningar som grundarna har gjort. Det var med andra ord verkligen på tiden att Västerås fick ett eget destilleri som sätter sin unika prägel på staden.

Flygande start

Det märks att grundarparet Emmelie Fallberg och Salar Azizi kan sin sak och att deras unika gin går hem hos kunderna. Redan under första året omsatte företaget 2,2 miljoner kronor, och 2023 förväntas omsättningen landa på upp till 8 miljoner kronor. Det är främst tack vare en offertvinst från Systembolaget som kammades hem under slutet av 2022.

– Det är klart att vi gläder oss enormt mycket åt den stora ordern från Systembolaget som vi vann i tuff konkurrens med andra ginproducenter. De efterfrågar en färdigblandad Gimlet på flaska som ska säljas i 172 butiker över hela Sverige, och vi räknar med att det kommer säljas ungefär 32 000 flaskor, berättar Emmelie.

Det blev en flygande start för det lilla mikrodestilleriet. Genom restauranggrossisten Martin & Servera har Västerås Destilleri sedan tidigare redan etablerade kunder över hela Sverige. Tillsammans med Systembolagets lansering kommer destilleriet nu att bli välkänt hos allmänheten också. Västerås Destilleris Gimlet har funnits i butik sedan den 1 juni i år.

Gin är ett hantverk

Den första produkten, en klassisk London dry gin, lanserades under december 2021 och sedan dess har flera unika sorter tillkommit. En spännande utveckling är sortimentet av säsongsbetonade double destilled-sorter.

– Att framställa gin är verkligen ett hantverk. Vi eftersträvar att utveckla en behaglig ton av enbär och andra kryddor, samt att minimera den beska ton som annars brukar förknippas med gin. Vi märker att kunderna uppskattar våra produkter och att vi tillför något unikt på marknaden, säger Emmelie.

Tack vare storordern från Systembolaget har Västerås Destilleri fått en starkare tillväxt på kortare tid än vad man först räknat med. Planen för den närmaste framtiden är att utöka verksamheten med en eller ett par medarbetare som precis som Emmelie och Salar har ett stort intresse av själva hantverket bakom gintillverkning, som är marknadsinriktade och har näsa för affärer.