Krantjänst ägs och drivs av Magnus Hägglöf.

Världens största självresande tornkran

Eskilstunabaserade Krantjänst i Mälardalen AB har långa anor. Företaget har rötter i Nystedts, och den kranverksamhet som länge bedrevs inom det bolaget. Numera är Krantjänst ett eget företag som ägs och drivs av Magnus Hägglöf. I dagsläget har han 12 medarbetare men det kan säkerligen komma att utvecklas i samband med större projekt i och utanför regionen.

Krantjänst i Mälardalen är bäst på lyft. Så enkelt är det. För att vara det krävs att man har tillgång till den senaste utrustningen, och därför investerade Magnus tidigare i år i en självresande tornkran, som i sitt nuvarande utförande är den största i sitt slag. Kranen kommer från en välrenommerad tillverkare i Nederländerna, Spierings, och har fått namnet ”Mighty Tiny”.

Inte nog med att Mighty Tiny är världens största självresande tornkran. Den är dessutom mobil, och kan utan fördyrande transporter köra direkt till byggarbetsplatsen. Själva lyftkranen är helautomatisk och kan resas och fällas in på en kvart. Detta gör Mighty Tiny till en mycket effektiv anordning som optimerar arbetet på byggarbetsplatsen.

Helt unik i sitt slag

Den erfarne kranföraren René Gröniger är i dagsläget den enda som kör Mighty Tiny på Krantjänst, och för övrigt är kranen en av företagets största investeringar. Han berättar att det naturligtvis finns kranar som är mycket högre än Mighty Tiny, men de är då stationära det vill säga fasta tornkranar som monteras upp på byggarbetsplatsen. Det krävs dessutom flera lastbilar för att transportera delarna till dessa kranar.

Det finns andra mobila lyftkranar, men ingen med lika omfattande räckvidd som Mighty Tiny, som har en kranhöjd på hela 60 meter och som kan lyfta 1700 kg. Detta gör Mighty Tiny helt unik i sitt slag. Det finns ingen lika kraftfull kran som dessutom kan köra direkt till byggarbetsplatsen, som har en lika omfattande automationsgrad och som når lika högt. Faktiskt ingen annanstans i världen, utöver de övriga Mighty Tiny-kranar som levererats till olika ägare globalt.

Medverkar i stora projekt

Högst sannolikt kommer Krantjänst tack vare sin strategiska investering att ha fullt upp framöver. Magnus verkar inte speciellt bekymrad över lågkonjunkturen heller, eftersom större byggprojekt ändå blir av. Krantjänst medverkar ofta i regionens mest kända projekt, och det är inte heller konstigt med tanke på den kompetens som finns i bolaget. Nu med kraftfulla Mighty Tiny så ser framtiden fortsatt ljus ut.