Jockfallet fryser inte och därmed finns den stora reseanledningen året om.

Upplev Lapplands häftigaste resmål under vintern

Naturfenomenet Jockfallet är en av Lapplands häftigaste upplevelser. Det forsande vattenfallet på nio meter är samtidigt en värdefull resurs för driftiga entreprenörer. Här driver familjen Landin sedan många år tillbaka en verksamhet som lockar såväl fiskefantaster samt övriga turister som vill uppleva naturen i Jockfall.

För alla som besöker området kring Jockfallet väntar en oförglömlig upplevelse i anslutning till Kalixälven, där familjeföretaget Jockfall Turist & Konferens står för komfortabelt boende såväl som fantastiska friluftsbaserade upplevelser året om.

Relationen till älven och resan framåt

Familjen Landin, som består av makarna Ann-Sofie och Hans Landin samt sönerna Robin och Ronny, har en speciell relation till älven och det mäktiga vattenfallet.

– En av våra främsta attraktioner är sportfisket under sommaren. Nu arbetar vi för att även utveckla destinationen under vintertid. Jockfallet fryser inte, och därmed finns den stora reseanledningen året om. Under vintern kan vi utöver isfiske erbjuda spännande aktiviteter som hundspann, skoterkörning och snöskovandring bland annat, berättar Ann-Sofie.

Jockfall Turist & Konferens har gäster från hela världen.

– Vi befinner oss i ständig utveckling för att bredda verksamheten, fortsätter Ann-Sofie. För oss handlar utvecklingen av vår anläggning också om att utveckla den här unika platsen som även är vårt hem och som vi alla är personligt engagerade i. Vi ser mycket ljust på framtiden och på vår fortsatta resa som upplevelseföretag och destination.

Utvecklar destinationen

Jockfall Turist & Konferens har genomfört flera större investeringar under de senaste åren. Idag erbjuds stugor i olika storlekar både vinter- och sommartid, och det finns även en campingplats i anslutning till anläggningen. Det finns dessutom både bastu och jacuzzi som alla gäster kan boka.

Restaurangen har byggts ut ytterligare under 2021, med en inglasad terrass som möjliggör middag under norrsken. Det är unikt för platsen och för familjeföretagets expansiva anläggning. Platsens unikitet används även för att utveckla matupplevelser.

– Nu ser vi mycket fram emot våra julbord, som blir fullbokade varje år. Vi skapar en unik upplevelse där vi bär in en gammal båt som vi har bevarat, och som vi använder som en inredningsdetalj att duka upp julbordet på. Det är mycket stämningsfullt och människor från hela Europa kommer hit för att få uppleva det unika vi har att erbjuda, säger Ann-Sofie.

Precis som alla andra kulinariska upplevelser vid Jockfall Turist & Konferens serveras julbordet med det lilla extra från skogen runtomkring, det vill säga mycket vilt, bär och svamp. För många besökare är detta ingredienser som de inte har på hemmaplan och som ger hela upplevelsen ett spännande och typiskt norrländskt inslag.

Varför inte satsa på att få uppleva Lapplands häftigaste resmål under vintern?