Idag stoltserar Holger Larssons museum med över 200 traktorer från olika delar av Norrbotten.

Upplev en stor del av Norrlands maskinhistoria i Överkalix

På en liten röd bondgård i Svartbyn i Överkalix har entreprenören och lokalpatrioten Holger Larsson samlat en betydande del av traktens historia. Här finns utöver 200 gamla traktorer av olika modeller och märken även ett stort antal motorsågar, motorcyklar, kameror och klockor bland annat.

Holgers traktormuseum bjuder på en unik upplevelse som har en stark anknytning till det lokala. Den stora samlingen maskiner från 1900-talets början och framåt representerar Norrbottens resa in i ett modernt lant- och skogsbruk, och är av intresse för alla som har glädje av att se det historiska arvet bevarat.

Från första traktorn till över 200

Holger har själv ett livslångt intresse av maskiner. För nästan 65 år sedan lades grunden till det som idag är det imponerande traktormuseet. Det var i samband med att Holger köpte sin första traktor och började köra på entreprenad för olika aktörer i byn som han också började intressera sig för andra maskiner som fanns runtom i trakten. När han träffade på en äldre, uttjänt modell, så köpte han ofta på sig den.

Så småningom var samlingen ansenlig och idag stoltserar museet med över 200 traktorer från olika delar av Norrbotten. Det är alla möjliga modeller och märken, och dessutom från olika tidsepoker. De riktigt gamla maskinerna är ofta de som är av störst intresse för besökare, men även senare modeller är en upplevelse att se när de står uppradade tillsammans.

Holger Larsson insåg snabbt värdet i att samla in även andra maskiner och tillbehör till dessa. Utöver traktorer kan man som besökare få se motorcyklar från tidigt 1900-tal, gamla handdrivna motorsågar och för att inte glömma några av de första kamerorna som fanns i Norrbotten.

Öppet på förfrågan

Holgers traktormuseum har varit välbesökt under 2022 trots att han numera bara har öppet på förfrågan. Det är främst utländska gäster och besökare från södra Sverige som kommer till museet. Oftast vill de ha en privat guidad tur och det ställer Holger gärna upp på. Inte sällan anordnas konferenser på gården och deltagarna avslutar sitt event med en tur i museet.

– Jag försöker att tillmötesgå alla förfrågningar och ta emot så mycket besök jag kan. Jag tycker det är viktigt att kunna visa upp så här mycket av vår regions historia för så många som möjligt. Det är en stor del av Norrlands maskinhistoria som finns samlad här, säger Holger, som idag är 82 år men som inte har några planer på att lägga ner verksamheten.

Under alla år fram till pensionen har Holger förvärvsarbetat vid sidan av den egna verksamheten med både museum och maskinreparationer hemma på gården. Han har bland annat varit verksam inom Lantmännen och har även kört den lokala mjölkbilen under många år, samt till och med jobbat som väderobservatör.

Det var i samband med sina anställningar som Holger ofta kom i kontakt med äldre maskiner som dåvarande ägare helst bara ville bli av med. I dessa maskiner såg han ett stort värde och på den vägen kunde traktormuseet byggas upp till dagens helt unika resmål i Överkalix. Allt som visas i museet kommer från närområdet, det vill säga från Tavelsjö och upp till Karesuando.