Good Tech Conference är en årligen återkommande konferens i Sundsvall med fokus på den digitala arenan. I år går den av stapeln den 19 oktober på Clarion Hotel i Sundsvall.

Tech-kompetens med Norrlängtan

”Norrlands Silicon Valley”. Det uttrycket användes när Sveriges Television jämförde hur starka Sveriges städer är inom IT-området. Vilken stad som avsågs? Sundsvall!

– Sundsvall och Västernorrland är unikt. Har du tröttnat på stressen i storstaden, men vill finnas på en bred och stark IT-arbetsmarknad är vi det självklara valet, säger Lars Persson Skandevall VD för IT-klustret Bron i Västernorrland.

Satsningarna i Sundsvallsregionen och Höga kusten är många. Tusentals nya jobb kommer att växa till inom olika områden. Gemensamt för alla är den gröna och digitala omställningen. Oavsett vilket område som ska utvecklas kommer de nya teknikerna att finnas mitt i centrum.

– Den hållbara omställningen är digital, men vi måste både fånga och forma möjligheterna som tekniken ger, konstaterar Lars Persson Skandevall.

IT-sektorn i regionen är en av Sveriges starkaste och mest tillväxtbenägna. Det gäller både i antalet sysselsatta och företagens omsättning. Västernorrland är även en av landets främsta när det gäller innovationskraft, med näst flest patentansökningar per 100.000 invånare i Sverige. Inom digitaliseringen är Bron Innovation det regionala navet. Här samlas 100 offentliga och privata aktörer tillsammans med akademin för att utveckla och ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

– Varför är IT-branschen så stark just här? Det enkla svaret är att framgång föder framgång. Vi har en lång tradition av att utveckla framgångsrika digitala lösningar; för skogsindustrin, för banksektorn, för det offentliga Sverige och inom Telekom, säger Lars och fortsätter.

– Bara det faktum att vi har Sveriges troligen mest anrika konferens inom Digitalisering och utveckling visar våra starka rötter. I år firar Good Tech Conference 35-årsjubileum och går av stapeln den 19 oktober i Sundsvall.

Framgång föder framgång. Men framgång föder också behov av ny kompetens.

– Så är det verkligen. Hela Sverige har behov av IT-kompetens, och situationen är likadan här. Därför jobbar vi tillsammans för att locka personer hit. Det är ett väldigt generöst samarbete, där vi är mån om att alla ska lyckas, berättar Lars Persson Skandevall.

Faktum är att inte bara människor, utan också företag och organisationer söker sig till Bron Innovations hemmatrakter. Statkraft har beslutat nyetablera IT-verksamhet i Sollefteå och även Länsförsäkringar har beslutat etablera en IT-verksamhet i Sundsvall

– Riktigt roligt, särskilt eftersom de gjorde en så grundlig analys innan beslutet, säger Lars Persson Skandevall.

Norrlängtan lockar med Good Tech och Good Life
Den expansiva IT-sektorn i regionen har gjort att kompetensfrågorna är ett av de viktigaste uppdragen för Bron Innovation. Arbetet omfattar att utveckla och stärka regionens IT-kompetens, men också att locka fler personer till regionen. Här kommer Norrlängtan in bilden.

Kombinationen av en stark arbetsmarknad och fantastisk livskvalitet är något vi är väldigt stolta över, säger Lars och fortsätter:

– Efter pandemin har vi särskilt märkt hur många tittar aktivt efter en nystart utanför storstäderna. Det är många som har Norrlängtan, och det kan jag verkligen förstå. 15 minuters restid för att kunna kombinera jobb med både sommar- och vinteraktiviteter av högsta kvalitet är oslagbart om du frågar mig.

Norrlängtan vänder sig både till hemvändare och till andra som söker ett enklare och rikare liv i vår del av Norrland.

– Vi har en svårslagen livskvalitet i vår region, och det uppmärksammas ofta. Sundsvallsregionen och Höga Kusten hamnar ofta i topp när årets friluftskommun ska utses till exempel. Det, i kombination med att vi dessutom har framstående företag och offentliga aktörer som står för en hög innovationsgrad, gör att vi gärna pratar om begreppen Good Tech och Good Life när vi berättar om regionen, säger Lars.

Nästa steg i Norrlängtan är ett event direkt efter sommaren, där ett antal arbetsgivare har gått ihop för att bjuda upp intressanta personer så att de ska få ett smakprov på livet i Sundsvallsregionen och Höga Kusten.

- Vi ser fram mot att möta nya personer som - precis som vi - har Norrlängtan i kroppen, avslutar Lars Persson Skandevall