Vi lägger nu en grund för en framtid där Sverige är en del av Nato och där vi har ett försvar som bidrar till Natos försvarsstruktur säger försvarsminister Pål Jonson. Foto: Fredrik Wennerlund.

Sverige står inför den största förstärkningen av försvaret sedan 1950-talet

Svensk försvarsindustri är framstående och inom vissa områden till och med världsledande när det gäller tekniska innovationer. Ett pågående krig driver på behovet av innovationskraft ytterligare. Svenska försvarsföretag ska även framledes vara tonsättare när det gäller teknik för modernt försvar, samtidigt som Försvarsmakten förbereder för Sveriges anslutning till Nato.

Försvarsminister Pål Jonson inleder vår intervju med att understryka att Sverige nu står inför den största upprustningen inom försvaret sedan 1950-talet. Det har presenterats en budget där försvarsanslaget fördubblas mellan 2020 – 2024, och det är ett förslag som når Natos krav på två procent av BNP under nästa år. Försvarsanslaget för 2024 är på 119 miljarder kronor för det militära försvaret.

Läs mer här >>>