Ida Brännström, näringslivsutvecklare.

Småföretagarkommun med kraft och kämparglöd

Övertorneå är en småföretagarkommun med kraft och kämparglöd. Här tycks företagen växa ur sina kostymer snabbt och många letar efter större lokaler och/eller industrimark att bygga på. Tillväxtmöjligheterna får inte begränsas av utbudet av kommunala lokaler och mark, understryker näringslivsutvecklaren Ida Brännström.

Kan gynnas av regionens etableringar

Det finns mark som skulle kunna utvecklas för nya verksamheter i Övertorneå. Men det finns inte många större tomma lokaler vilket också tyder på att tillväxten sker i en snabbare takt än vad man räknat med.

– Inom kommunen finns mycket obebyggd mark och det pågår ett arbete med att kartlägga byggbar mark och lokaler för nya etableringar eller för befintliga företag att utveckla sina verksamheter, säger Ida Brännström.

Många företag behöver rekrytera men hinner inte med uppgiften att söka och finna lämplig kompetens då man ofta även har fullt upp med det dagliga. Även här vill kommunen hjälpa till och skapa bättre möjligheter för företagen, bland annat genom att främja för samverkan och nätverkande mellan olika aktörer.

I samband med den gröna omställningen och de industriella investeringar som görs i regionen för att driva den ser Ida Brännström stora utvecklingsmöjligheter även för Övertorneå. En del underleverantörer kan placera sig i till exempel Övertorneå.

– Vid en större etablering, som till exempel H2 Green Steel i Boden, söks ett stort antal personer med ungefär samma kompetens. För vår kommun är det bra, eftersom våra företag men också Övertorneå kommun söker helt olika kompetenser och därmed kan dra nytta av den inflyttning man räknar med i samband med de större etableringarna. Draghjälpen vi får gynnar hela Norrbotten, även Övertorneå blir upptäckt och i slutändan kanske det är hit flyttlasset kommer då man upptäckt norra Sverige, säger Ida.

Allt finns i Övertorneå

Övertorneå har precis som övriga Norrbotten en näst intill obefintlig arbetslöshet. Att rekrytera utifrån samt genom inflyttning kommer att vara en stor del av lösningen på kompetensfrågan. Då gäller det att man kan locka fler att bosätta sig i just den här delen av landet. En annan viktig del är att de unga vill stanna kvar på orten och att de som vill studera vidare har möjlighet till det på distans.

– De flesta som bosätter sig i Övertorneå är antingen hemvändare eller människor som söker en livsstilsförändring. Vi har bostäder med fantastiska lägen i kommunen, och naturen är en av våra främsta tillgångar. I Övertorneå har vi även en närhet som präglar all vår verksamhet och allt vi gör, det mesta ligger inom gångavstånd och det öppnar i sin tur möjligheter för ett enklare livspussel. Det är något som väldigt många eftertraktar idag, förklarar Ida Brännström.

Övertorneå har efter Skolverkets mätningar också blivit utnämnd till Sveriges bästa skolkommun två år i rad. Trygghet, enkelhet, vacker natur, bra skola och bra jobb – allt finns i Övertorneå.