Butikschef Isabelle Brännvall och medarbetarna på Ica Supermarket Norrskenet i Överkalix arbetar brett med hållbarhet.

Östra Norrbottens mest hållbara livsmedelsbutik

Ica Supermarket Norrskenet är troligtvis östra Norrbottens mest hållbara livsmedelsbutik. Butiken har genomgått en kylkonvertering och idag är samtliga kyl- och frysenheter lågenergialternativ. Hållbarhetsarbetet vidareutvecklas hela tiden i både stort och smått.

Begreppet hållbarhet omfattar väldigt mycket. För Ica Supermarket Norrskenet handlar det mycket om energieffektivisering i den 1100 kvadratmeter stora butiken, men även om att ha ett sortiment som är hållbart.

– Det finns många meningar om vad hållbara livsmedel betyder. I det omfattas inte bara ekologiska varor, som många kanske tror. Närproducerade varor är också hållbara, liksom varor som levereras med miljöoptimala transporter. Det är saker som vi arbetar för att förbättra hela tiden, säger Isabelle Brännvall, butikschef sedan 2019.

Hög kundnöjdhet

Utöver sortiment och energieffektivisering finns det en betydande hållbarhetsaspekt i att kunderna har möjlighet att ladda sin elbil utanför butiken. Faktum är att Ica Supermarket Norrskenet var bland de första i Överkalix att erbjuda en laddinfrastruktur.

En annan viktig hållbarhetsaspekt ligger i att hjälpa kunderna att välja rätt. Därför jobbar man på Ica Supermarket Norrskenet med ett gediget kundnöjdhetsarbete. De senaste undersökningarna visar att kundnöjdheten är hög och att kunderna värdesätter den service de får i butiken. Många kunder kommunicerade också att de uppskattar det stora sortimentet av lokala varor.

Det lokala har stark betydelse

Det lokala har en stark betydelse i Överkalix. Här är det nära till allt, och det tycks finnas en stark vi-anda där man värnar om varandra.

– Vi lägger mycket fokus på att vara det personliga alternativet. Det känner vi är något som vi kan stå för och som är starkt förknippat med vår kultur. För oss är det till exempel viktigt att ha kul på jobbet, att alla känner sig värdefulla och sedda. Vi satsar mycket på att ha en fin stämning i butiken. Det är något som våra kunder också känner och berömmer oss för, säger Isabelle.