Moretec levererar allt inom ljud, ljus, bild och scen. Här Molly Hammar fotograferad av Johanna Pettersson.

Moretec skapar en unik upplevelse i varje event

Moretec fokuserar på turné- och eventproduktion med lite extra omtanke. Det betyder att man alltid ger det lilla extra, anstränger sig och engagerar sig lite extra i varje uppdrag. För Moretec finns bara special, inga standardupplägg, inga kopierade koncept. Allt är kundanpassat för att skapa en helt unik upplevelse med varje evenemang.

Det finns många anledningar att välja Moretec som partner för produktion och genomförande av turnéer och evenemang. Moretec har lång erfarenhet av att producera allt från festivaler och andra stora musikevent med tusentals besökare till företagsevent och kick-offer. Oavsett vilken typ av evenemang det gäller så ger Moretec alltid lite mer, och eftersträvar alltid att överträffa alla förväntningar.

– Vårt mål är och har alltid varit att leverera det kunden förväntar sig – och lite mer. Vi håller vad vi lovar, och det kan vi göra tack vare den entusiasm och det engagemang som finns hos alla medarbetare, säger Mårten Larsson, grundare och ägare av Moretec.

Glädje, entusiasm och engagemang kommer man långt med. I kombination med det har Moretec, som nyligen flyttade till nya och större lokaler i Eskilstuna, all teknisk utrustning som behövs för att producera ett större evenemang med ljud, ljus, scen, bild och specialeffekter.

Drivs av stark vilja och strävsamhet

Många bolag inom samma bransch som Moretec valde att antingen sadla om eller lägga ner sin verksamhet under pandemin. Människorna bakom Moretec valde att göra en insats där det behövdes som mest. Ett beslut som verkligen gagnar Moretec idag.

Istället för att be de anställda gå hem och lägga ner företaget uppmuntrade Mårten Larsson truppen till att göra en insats vid sjukhuset, där han själv arbetade extra på sjukhuslagret. Det visar också vilken stark vilja och strävsamhet som ligger bakom utvecklingen av Moretec som företag.

– Året före pandemins utbrott var vårt bästa dittills. Det hände mycket under 2019 och vi fick uppdrag på turné efter turné med några av Sveriges mest älskade artister. Vi kunde expandera och anställa. Så kom pandemin, och allt tog stopp mer eller mindre över en natt. Vi valde att tänka framåt, att fortsätta sträva efter en framtid efter pandemin. Därför tog de flesta av oss jobb på sjukhuset i Eskilstuna, för att göra en insats och för att vi ville kunna komma tillbaka till eventproduktion efter pandemin, berättar Mårten.

Fortsätter expandera

Den starka drivkraften fullkomligt strålar ut från Mårten och är mycket påtaglig när man talar med honom. När han berättar att han faktiskt genomförde sitt första musikevent som DJ redan som 10-åring blir man inte förvånad. Att skapa evenemang är något som Mårten alltid har brunnit för.

Moretec grundades 2005, då Mårten tog studenten, och blev aktiebolag 2015. Sedan dess har företaget expanderat, med undantag för de två pandemiåren.

– Under 2022 dubblades vår omsättning mot 2019. Vi befinner oss återigen i en stark tillväxtfas och behöver förstärka vårt team med minst en medarbetare till, säger Mårten, som i skrivande stund ser fram emot en lång, solig festivalsommar med mycket evenemang och publik.

– Det är något alldeles speciellt med att arbeta utomhus i vår bransch och hela vintern går vi och ser fram emot detta, säger han avslutningsvis.