Dona Data & Konstruktion löser utmaningar kring digitala affärer och IT säger Behzad Emami-Yeganeh

Mångsidigt konsultbolag för IT och digitala affärer

Det mångsidiga konsultbolaget Dona Data & Konstruktion kan lösa det mesta inom IT och digitala miljöer för såväl privatpersoner som företag i Överkalix. En systerverksamhet finns även i Kalix med samma tjänster och utbud. Båda verksamheterna drivs av den lokala entreprenören Behzad Emami-Yeganeh.

Dona Data & Konstruktion har firat 30 år i år. Företaget erbjuder både konsultverksamhet på plats hos kund, felsökning på plats eller i butiken, som i Överkalix ligger på Storgatan mitt i centrum. Behzad har under åren haft en handfull anställda, men driver sedan en tid tillbaka hela verksamheten själv, inklusive den fysiska butiken i Överkalix respektive Kalix.

– Den stora fördelen med att verka på så pass små orter som Överkalix och Kalix är att alla känner alla, och att man har en närhet här som möjliggör utveckling av personliga relationer. Jag har kunder som anlitat mig under de senaste 30 åren. Jag känner dem och deras verksamheter väl, jag vet vilka utmaningar de har och vilken väg de vill ta in i framtiden, säger Behzad.

Kan etablera hela IT-miljöer

Behzad var från början byggnadskonstruktör, vilket man kan ana på företagsnamnet. När byggbranschen mötte den stora krisen under 1990-talet bestämde sig Behzad för att sadla om. Idag driver han det enda heltäckande lokala IT-konsultbolaget i Överkalix.

Dona Data & Konstruktion löser alla typer av utmaningar kring digitala affärer och IT. Det är inte ovanligt att nystartade verksamheter behöver hjälp med att etablera hela IT-miljöer. Även befintliga företag behöver ofta förnya sina miljöer och då kan Dona Data & Konstruktion snabbt vara på plats och driva hela projektet.

– Först utförs en behovsanalys och därefter görs olika insatser beroende på vad som behövs för att kundens verksamhet ska bli så optimal som möjligt. Det är viktigt att komma ihåg att en IT-investering är till för att effektivisera det dagliga arbetet, den ska inte ses som ett onödigt ont. Därför är det så viktigt att man satsar på rätt lösningar som passar verksamheten och dess inriktning, säger Behzad.