Karlskoga har en av Europas största testbäddar för försvarsmateriel

Karlskoga har en av Europas största testbäddar för försvarsmateriel

Saab Bofors Test Center är ett av Europas största för provning och utvärdering av försvarsmateriel. Svensk försvarsindustri har till stor del vuxit fram ur innovationer som kommer från Karlskoga, där Bofors länge bedrev sin utveckling och tillverkning. Idag finns kompetensen utspridd på flera företag och Bofors testcenter samarbetar med i stort sett samtliga svenska försvarsindustriföretag.

– Jag brukar säga att vi är en udda fågel och med det menar jag att den här verksamheten är den enda i sitt slag i hela Europa. Vi är ensamma om att ha den specifika inriktning som vi har och samtidigt vara ett privat bolag, säger Stefan Krol, vd på Bofors testcenter i Karlskoga.

Läs mer här >>>