Lars Eklund CEO, Karl-Johan Willen, partner Priveq and Stefan Dahlin, kommunalråd.

Innovativ norrlänning leder världsmarknaden

Timrå är på god väg att bli ett globalt centrum för tillverkning av fiberskivor, närmare bestämt rör det sig om träfiberskivor som används för att tillverka möbler, köksinredning, golv och badrum bland annat. Det är tack vare det snabbväxande företaget Sunds Fibertech, som på kort tid har lyckats etablera sig som ledande leverantör av maskiner och service för hållbar tillverkning av MDF och spånskivor.

Sunds Fibertech har utvecklat innovativa, högteknologiska och effektiva lösningar för att tillverka träfiberskivor. Maskinerna, som i många fall är patenterade, minimerar klimatpåverkan genom att mindre energi behövs, effektivare användande av lim och reducerade utsläpp.

– Vi levererar all maskinutrustning och tillhörande service som behövs för att på ett högeffektivt sätt tillverka träfiberskivor som MDF, OSB och spånskivor. Det som gör oss unika är framförallt vår teknikhöjd, vår kompetens och vår starka innovationskraft. Kompetensen hos medarbetarna vågar jag påstå är oslagbar, säger Lars Eklund, vd på Sunds Fibertech.

Sunds Fibertech har etablerat en särställning som ledande teknikutvecklare inom sin nisch, med en stark tillväxt och med 350 kunder i 34 länder. Idag har Sunds 7 egna kontor runt om i världen med representanter i alla viktiga regioner globalt.

Fokus på tillväxt

Hittills har bolaget vuxit organiskt, och det rejält. I samband med att investmentbolaget Priveq tidigare i år gick in som majoritetsägare i Sunds Fibertech, med en ägarandel på 60 procent, kan tillväxt fortsätta både organiskt och genom strategiska förvärv.

– Målet är att gå från nuvarande omsättning på cirka 250 miljoner till att bli ett miljardföretag inom fem år, något som är fullt rimligt om man ser till utvecklingen hittills, menar Lars Eklund.

Sunds Fibertech gör sig väl förtjänta av utmärkelser som SvD:s Årets affärsbragd 2023, Årets företag i Timrå, DI Gasell och EY Entrepreneur of the year 2022. Lars ser dessa som fina betyg på att det man gjort hittills är bra, riktigt bra, men det gäller att inte luta sig tillbaka och vara nöjd. För Sunds Fibertech är det ständig utveckling som gäller, och siktet är nu inställt på att etablera en stark ställning i USA.

Ökad produktivitet går hem

Globalt sett är Sunds Fibertech fortfarande en mindre aktör. Vad är det då som gör att det norrländska företaget lyckas ta marknadsandelar från större maskintillverkare i branschen?

– Vi vet att de stora maskintillverkarna gärna vill utrusta hela fabriker och byta ut hela maskinparken. Kunderna däremot vill öka produktiviteten i sina befintliga processer, helst med den kapitaltunga maskinparken bibehållen så långt det går. Därför fokuserar vi på de delar av processen som har störst påverkan på miljö och kapacitet, och utvecklar skräddarsydda lösningar som lyfter kundernas produktion till en helt ny nivå, säger Lars.

Sunds Fibertech är idag marknads- och teknologiledande med egenutvecklade, patenterade maskiner inom bland annat energiåtervinning, limapplicering och utsläppseliminering. Samtliga är områden som idag är viktigast för tillverkare av träfiberskivor. Dessutom har Sunds Fibertech byggt upp en stark eftermarknad som står för cirka 40 procent av omsättningen.

Allt fler kontor etableras världen över för Sunds Fibertech, men huvudkontoret är kvar i Timrå där allt en gång började. Så ska det också förbli, understryker Lars Eklund.