Jöran Wikbladh är produktionsledare på tjänstehundsavdelningen inom Svenska Brukshundklubben.

Hundens insats är betydande för Sverige som fritt land

Svenska Brukshundklubben har ett omfattande samarbete med den svenska Försvarsmakten, som i korthet går ut på att förse försvaret med färdigtränade hundar, hundförare och hundbefäl. Det är ett samarbete av största samhällsnyttiga vikt. Hundarna lever oftast i familjemiljö men har samtidigt en viktig uppgift att utföra för Sverige som en fri, demokratisk och självständig stat.

Hunden är människans bästa vän och mest pålitliga samarbetspartner. Det kan man på Svenska Brukshundklubben verkligen skriva under på. Klubben tränar ett stort antal hundar för olika insatser inom försvaret varje år, och har ett stort ansvar när det gäller att förse det svenska försvaret med pålitliga resurser, det vill säga hundar, hundförare och hundbefäl, efter behov.

Läs mer här >>>