Hållbart jordbruk – det fungerar i verkligheten!

Hållbart jordbruk – det fungerar i verkligheten!

Familjen Berglund/Andersson från Västerås visar att det går att förena gott entreprenörskap med investeringar som ger ett minskat klimatavtryck. Energifrågor är nu mer aktuella än någonsin, och att spara så mycket energi som möjligt borde vara av högsta prioritet för alla. Kärrbo Prästgård har omvandlats från konventionellt jordbruk till ekologiskt och energisnålt.

– Vi kan påbörja en omfattande förändring inom branschen nu, genast. Vi menar nu på en gång, säger Ulf Andersson, som driver Kärrbo Prästgård tillsammans med sin familj.

Energi är nyckelordet

Ulf förklarar att energi är nyckelordet för maten, klimatet och tryggheten. För en matproducent bör fokus ligga på hur mycket energi som förbrukats i jordbruket. Mycket förenklat och kortfattat kan man dra slutsatsen att mer vegetarisk mat som producerats ekologiskt är bra för klimatet. Men det är en mycket förenklad ekvation som behöver utvecklas.

– En människa behöver 10 Megajoule energi per dag för att leva, det motsvarar cirka 0,3 liter diesel per dag. Det kan tillgodoses med vegetarisk mat som förbrukat mellan 1-2 Megajoule eller med konventionellt producerat kött som förbrukat 20 - 30 Megajoule på bondgården. Om vi enbart äter vilt kött och fisk från naturen blir energiförbrukningen 0 Megajoule och om vi äter lamm och nötkött från djur som aldrig ätit kraftfoder eller spannmål kan energiförbrukningen hamna på 5 – 8 Megajoule per person och dag. En klar förbättring mot tidigare 20 – 30 Megajoule, konstaterar Ulf, som tillsammans med sin familj gjort den stora omvandling som krävs för att det ska fungera i verkligheten.

I en resurseffektiv värld

Ulf fortsätter att berätta om den spännande resan som man gjort på gården, som tidigare drevs mer som konventionellt jordbruk med köttproduktion. Han har under de senaste åren gjort noggranna beräkningar och tagit hjälp av experter från SLU för att fastställa hur jordbruksmarken ska användas så resurseffektivt som möjligt. Det betyder mesta möjliga matproduktion, med minsta möjliga energiförbrukning och som dessutom bedrivs på en begränsad areal.

– Alla kriterier för framtidens matproduktion passar som kugghjul i varandra. Det är energiförbrukning, markanvändning, ekosystemtjänster, naturlig kolinlagring, biologisk mångfald och för att inte glömma ett ökat välbefinnande för djur och människor, förklarar Ulf.

Det låter fantastiskt, men hur uppnås det i verkligheten?

– Vi har på Kärrbo Prästgård infört förbud mot kraftfoder eller odling av spannmål till djurfoder. Vi har minskat gårdens areal för att hinna sköta gården på ett helt nytt sätt och satt stängsel runt alla åkrar. I stället för grisar har vi nu gräsätande djur som kan smälta gräs och därmed inte behöver kraftfoder. Vi har sommarproduktion där kalvar och lamm föds på våren när gräset börjar växa för att slaktas på hösten när gräset slutar växa.

Hållbar företagspark utvecklas

Ulf poängterar att i en resurseffektiv värld blir kött och mjölk liksom bär och svamp i skogen produkter efter säsong.

– Vi har skaffat livsmedelslokal, fryslager och gårdsbutik. Vi öppnade gården för allmänhet och event. Skullen blev lekplats och kalvar i skogen har vi som besöksmål. Gården har utvecklats till en företagspark för alla som vill odla, bygga, laga och förädla på ett hållbart sätt precis som vi. Och vi har upptäckt att mångfald av verksamheter och människor är lika avgörande som mångfald och artrikedom i naturen.

– Vi har med vår resa visat att det går att ställa om och bli mer energieffektiv inom jord- och lantbruksnäringen, även som mindre aktör. Det är ingen politisk fråga eller något krav som ställts på oss, det är en fråga som berör alla som vill maximera nyttan av sin investering och leva på sitt jordbruk utan att minska trygghet och möjligheter för nästa generation, säger Ulf med eftertryck.