Katarina Samuelsson har återöppnat caféet, med bibehållen Brännvallsanda, men med sin egen stil på mat och fikabröd. Fotografier: Joakim Nordlund, presspro.se

Anrik konditoriupplevelse utlovas i Överkalix

Det gamla anrika Brännvalls Café i Överkalix ser ungefär likadant ut idag som under början av 1900-talet. Att bevara den unika känslan av det gamla konditoriet, som förstärks av att interiören är densamma och att hantverket i bröd, kakor och tårtor lever kvar, är det viktigaste enligt caféägaren Katarina Samuelsson.

Brännvalls Café är vida känt över hela Sverige tack vare den unika bagerikonst som alltid uppvisats här. Caféet öppnades redan i början av 1900-talet av Albert och Wilhelmina Brännvall, och drevs som familjeföretag under flera decennier fram till 1980-talet. Det kom nog som en överraskning för många när persiennerna drogs ner mot gatan och caféet stängdes.

En ny era tar vid

Katarina Samuelsson köpte fastigheten 2006, och då hade caféet varit stängt under nästan 20 års tid. Allt fanns dock kvar i originalutförande gällande både interiör och exteriör, vilket Katarina snabbt insåg var en skatt väl värd att bevara.

En ny era togs vid då Katarina återigen öppnade caféet, med bibehållen Brännvallsanda, men samtidigt med sin egen stil på mat och fikabröd.

– Precis som på Brännvalls tid så bakar vi allt själva. Vi lagar all mat från grunden och skapar våra egna kreationer vad gäller tårtor och bakelser, vilket gör oss helt unika. Under sommaren har vi gäster från hela Sverige och stora delar av Europa, som alla har hört talas om det anrika caféet och som vill uppleva det själva här på plats, berättar Katarina.

Från husmor till entreprenör

Brännvalls café är fortfarande en samlingsplats för hemvändare och turister, precis som det var förr.

– Vi har vår högsäsong under sommaren och har då i princip fullsatt varje dag. Det är under vinterhalvåret som vi behöver få in fler gäster till caféet och därför undersöker vi just nu nya samverkansmöjligheter för det, säger Katarina, som driver caféet tillsammans med sin dotter.

Katarina arbetade tidigare som husmor på en friskola och har alltid haft ett stort intresse av att laga mat och baka. Efter många års fast anställning på skolan beslutade hon sig för att satsa fullt ut och bli entreprenör baserat på sitt matintresse.

– Det allra bästa med det här jobbet är mötet med alla människor. Det är klart att det innebär ett stort livsstilsbyte att gå från ett fast jobb till att vara egenföretagare, men jag känner att jag har valt rätt och att detta är det jag vill satsa på, avslutar Katarina med.