Curse of Oak Island

HISTORY CHANNEL HØJDPUNKTER IN JANUARI 2023

CRAZY RICH ANCIENTS
Tisdagar från 24 januari kl. 20.00

Genom historien har vår värld formats av de rika och mäktiga. Du känner igen deras namn, du känner till deras gärningar. Men för att verkligen förstå de vansinnigt rika härskare, magnater och visionärer som dominerade det förflutna, måste vi följa pengarna. Vem hade mest? Ochhur spenderade de sina rikedomar? I HISTORY’s Crazy Rich Ancients introducerar varje avsnitt mystiska storkapitalister från det förflutna som alla hade olika sätt att visa upp sin förmögenhet, från exotiska djur till miljardkalas till överdådiga palats. I dessa avsnitt får vi följa med på en fascinerande resa genom denna häpnadsväckande dekadens för att upptäcka vilka dessa personer var – och i slutändan vem av dem som spenderade mest. S1 (12x30)

THE CURSE OF OAK ISLAND
Måndagar från 16 januari kl. 21.00

Bröderna Rick och Marty Lagina och deras team återvänder för att göra sitt mest strategiska försök att lösa det 227 år gamla Oak Island-mysteriet.Efter att ha uppmätt höga spårhalter av silver och guld Money Pit-området, arbetar teamet med geovetaren Dr Ian Spooner för att lokalisera den eventuella skatten, medan en ny kärnborrnings operation lovar ytterligare genombrott. Och i England kan bröderna göra fantastiska

nya kopplingar mellan Oak Island-mysteriet och tempelriddarna, vilket stöder den bortgångne författaren Zena Halperns teori om att den medeltida religiösa orden verkligen kan ha begravt skatter på ön. Säsong 10 kommer att bli den mest historiska, spännande och rika hittills för “Fellowship of the Dig!”. En del av MYSTERIESÄSONG – S10 (26x60)

THE UNXPLAINED WITH WILLIAM SHATNER
Måndagar från 9 januari kl. 20.00

The UnXplained med William Shatner återvänder till The HISTORY Channel i juli. Från producenterna av Ancient Aliens och The Curse of Oak Island utforskar den här en timme långa, non-fiction-serien världens mest fascinerande, förunderliga och oförklarliga mysterier. Den Golden Globe och Emmy Award-vinnande skådespelaren William Shatner är värd och verkställande producent och han kommer i varje avsnitt att bidra med övertygande inslag från forskare, historiker och ögonvittnen, som alla försöker belysa hur det till synes omöjliga faktiskt kan hända. Med hjälp av världens främsta vetenskapsmän, förstahandsberättelser och dramatiska återskapningar kommer tittarna att få en chockerande inblick i vad som verkligen sker – och varför. Del av MYSTERIESÄSONG – S3 (5x60)

FORGED WITH STEELE
Onsdagar från 4 januari kl. 22.00

Forged with Steele följer den engelska smeden, vapensmeden och YouTube-personligheten Alec Steele när han återskapar en hisnande mängd olika historiska vapen. Med sina anmärkningsvärda färdigheter, finslipade under ett decennium, smider Alec vapen som har visatsig avgörande i några av historiens mest ikoniska strider. Under säsong 2 har Alec flyttat till en helt ny, större och bättre smedja i Montana och utmanat sig själv till nya höjder genom att smida allt mer spännande och svårsmidda vapen från historien. Han har nu sällskap av vapensmeden Bladesmith, Will Stelter, som hjälper Alec med hans projekt. Med fler leksaker att leka med i smedjan, och Alecs ambition större än någonsin, är serie 2 av Forged With Steele ännu större och bättre än originalet. S2 (12x30”)