HISTORY CHANNEL HØJDEPUNKTER JUNI 2022

HISTORY CHANNEL HØJDEPUNKTER JUNI 2022

PAWNSTARS
Fredagar kl. 20.00 från den 10 juni

Seriesuccén från HISTORY Channel är tillbaka med splitternya avsnitt. Detta program tar med sig tittarna bakom kulisserna på en familjeägd pantbank i Las Vegas, där klanen Harrison driver sitt företag med lika mängder konflikter som kamratskap. Denna familj lever och andas pantsättningsbranschen och använder sin knivskarpa kompetens för att noga bedöma värdet på de föremål deras färgstarka kunder har med sig, föremål som varierar från allt från det obskyra till det verkligt historiska. Det är upp till de matt avgöra vad som är äkta och vad som är falskt när de avslöjar det ofta överraskande svaret på frågorna alla ställer sig: ”Vad har föremålet för bakgrund?” och ”Vad är det värt?”. (5x60 min)

BRANDNEWANDEXCLUSIVE

THE  TOYS THAT BUILT THE WORLD
Onsdagar kl. 20.00 från den 15 juni

Mot bakgrund av viktiga historiska händelser som det amerikanska inbördeskriget och Depressionen berättar “The Toys that Built The World” historien om hur heta nya produkter och nostalgiska leksaker drivit fram okända kulturella och ekonomiska förändringar. Denna dokuserie i fyra delar presenterar visionärer såsom Parker Brothers, Milton Bradley och Ruth Handler, som förvandlade ett litet leksaksföretag till det imperium värt flera miljarder dollar som vi alla känner som Mattel®. Lyssna till sällan hörda berättelserombakgrundentillrevolutionerande innovationer som Frisbee® och slumpartade upptäcker som exempelvis hur Slinky® skapades. Dessutom avslöjas rivaliteter mellan ikoniska varumärken. Med hjälp av en blandning av dramatiseringar och arkivbilder med intervjuer med experter, levnadstecknare och andra, berättar denna serie den fascinerande historien om de män och kvinnor som skapade några av USA:s mest älskade och långlivade leksaker som exempelvis Silly Putty®, Monopoly®, Barbie®, G.I. Joe® och andra klassiker. (4x60 min)

BRAND NEW AND EXCLUSIVE

WWII BATTLES IN COLOUR
Torsdagar kl. 20.00 från den 2 juni

“WWII Battles In Colour” skildrar de viktigaste slagen från Europa, från Blitzkrieg-anfallet mot Polen år 1939 till slaget om Berlin år 1945. Gripande berättelser ur verkligheten, när nationers öde stod på spel, ges nytt liv i aldrig tidigare visade krigsbilder i färg. Berättelserna återges med hjälp av radiointervjuer, muntliga berättelser, memoarer och privata dagböcker från båda sidor av slagfältet. Bilderna berättar historien om den största konflikt världen någonsin sett – helt i färg. (6x60 min)

BRANDNEWANDEXCLUSIVE

I WAS THERE
Fortsätter på tisdagar kl. 22.00

Tänk om vi kunde resa tillbaka i tiden till några av världshistoriens största händelser? Skulle vi se saker och ting på ett helt nytt sätt? I History Channels nya serie ”I Was There” lägger värden Theo Wilson, barnbarn till en Tuskagee-flygare, fram åsikten att vi bara kan förstå historien på riktigt genom att vara på plats – och nu ska vi få vara det. I denna serie reser Wilson bakåt i tiden till viktiga historiska ögonblick som ges nytt liv med helt otrolig detaljrikedom. Väl mitt i världshistoriens mest ikoniska händelser avslöjar han fascinerande och bortglömda detaljer rörande varför de inträffade, samtidigt som han återupplever de ögonblick i vår historia som format oss alla. (12x30 min)