44% länkar till skyddat innehåll utan att undersöka rättigheterna

Innehållet på en webbplats skyddas ofta av upphovsrätt. Den som i vinstsyfte länkar till skyddat innehåll anses, enligt modern europeisk och svensk rättspraxis, känna till huruvida innehållet har publicerats med eller utan rättighetshavarens tillstånd. Om länkning sker till innehåll som har publicerats utan tillstånd, utgör även länkningen ett olovligt allmänt tillgängliggörande. Detta gäller under förutsättning att länkaren inte kan bevisa, att denne har saknat kunskap om att innehållet har publicerats utan tillstånd från rättighetshavaren.

45% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP Kompassen länkar till externa webbplatser. Av dem kontrollerar 44% inte att de följer gällande upphovsrätt, eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och IP‑expert, Vinge: Företagens undersökningsplikt kan uppfattas som ganska betungande. Många företag vet inte heller att de är skyldiga att kontrollera att innehållet verkligen har publicerats med rättighetshavarens tillstånd. Den bortre gränsen för undersöknings­plikten är inte helt klar, men i Sverige har länkande företag bl.a. ansetts vara skyldiga att kontrollera att filmer på YouTube har laddats upp med upphovsmannens tillstånd.

Den som länkar i vinstsyfte har alltså en undersökningsplikt. Det gäller både hypertextlänkning och integrerande länkning. Mycket tyder på att ”vinstsyfte” föreligger om länkningen görs i samband med marknadsföring. Det innebär att flertalet företag, som använder länkar, gör detta i vinstsyfte.

76% av de tillfrågade företagen, i IP Kompassen, ansåg att det egna förebyggande arbetet för att inte begå intrång var mycket viktigt eller ganska viktigt.

Tobias Kempas: ‑En stor majoritet har ambitionen att förebygga egna upphovsrättsliga intrång. De företag som inte kontrollerar rättigheterna, i samband med länkning, löper dock en klar risk att hållas ansvariga för upphovsrättsintrång, om det visar sig att innehållet har publicerats olovligen.

Boo Ehlin

Presskontakt tf marknads- och kommuniktionschef 072-165 37 67

Vinge - Vi skapar framgång genom långsiktigt hållbar affärsjuridisk rådgivning

Vinge är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer med ca 450 medarbetare. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg samt i Bryssel.

Advokatfirman Vinge