​Värmevärdens ägare förvärvar Adven

Värmevärdens ägare har nu slutfört förvärvet av 100 procent av aktierna i Adven, en ledande nordisk aktör inom fjärrvärme och industrilösningar. Affären ökar väsentligt ägarnas närvaro på den nordiska energimarknaden.

Adven har över lång tid skapat sig en stark position inom framförallt hållbara energileveranser till industrier i Norden och Baltikum. Tillsammans med Värmevärdens erfarenheter och starka fokus på hållbar fjärrvärme på den svenska marknaden kommer båda företagen kunna dra stor nytta av varandra i sin fortsatta tillväxt.

Nu kommer Värmevärden och Adven inleda samarbetet för att full ut dra nytta av en utökad geografisk marknad och ett bredare erbjudande till kunderna och gemensamt fortsätta växa inom alla de produkter vi idag levererar.

Om Adven:

Adven är en dynamisk energikoncern som driver energiomställningen genom att utveckla hållbara och konkurrenskraftiga lösningar i samarbete med kunder, kommuner och leverantörer. Tillsammans förser våra 580 medarbetare hushåll och företag med värme baserad på fjärrvärme och geoenergi, och industrier med ånga, värme, kyla och infrastrukturlösningar som förbättrar resurseffektiviteten. Vi har gedigen erfarenhet med mer än 50 år inom området. Idag driver vi över 350 anläggningar i Europa med en total energivolym om 5 TWh. Vi omsätter årligen 337 miljoner euro och vår totala balansräkning är 1320 miljoner euro.

Tillsammans för en framtid full av möjligheter, www.adven.se

Anders Ericsson

Presskontakt CEO Adven Group +46 (0)8-55 76 24 26
Jonas Eriksson