Gå direkt till innehåll
Fr.v. Anders Gustafsson (regionchef), Harry Bouveng (kommunstyrelsens ordförande), Anders Ericsson (VD), Cyril Thébault (platchef Nynas AB), Jonas Dyrke (projektledare)

Klimatsmart satsning i Nynäshamn invigd

Stora miljöförbättringar väntas av den investering som Värmevärden gjort vid kraftvärmeverket i Nynäshamn. Satsningen som består av en ny vattenbehandling för Nynas AB har möjliggjort fler förbättringsprojekt där den totala energibesparingen motsvarar halva årsbehovet för Nynäshamns fjärrvärmenät. Och man sparar dricksvatten motsvarade årsbehovet för cirka 600 villor.

Kraftvärmeverket i Nynäshamn producerar fjärrvärme till staden samt processånga och processvatten till raffinaderiet Nynas AB. Processångan levereras till raffinaderiet och restvärme från raffinaderiet leds tillbaka och återvinns som värme till fjärrvärmenätet samt till förvärmning av processvatten. Kraftvärmeverket producerar även miljövänlig el.

- Nuvarande byggnad och processutrustning för rening av processvatten var gamla och i behov av att bytas ut. När vi ändå skulle göra den här investeringen beslutade vi oss för att även genomföra en rad andra miljöförbättrande effektiviseringsprojekt parallellt, berättar Jonas Dyrke, Värmevärdens projektledare för vattenbehandlingsprojektet.

8 miljoner från Klimatklivet

Genom den nya vattenbehandlingen och de övriga sex förbättringsprojekten minskar förbrukningen av bränslen, elkraft, stadsvatten, utsläpp av avloppsvatten, användning av kemikalier samt mängden askor till deponi. Miljöförbättringarna är så betydande att projektet har beviljats över 8 miljoner kronor i investeringsstöd via Klimatklivet från Naturvårdsverket!

- De största vinsterna är energibesparingen, som motsvarar energimängden för halva Nynäshamns fjärrvärmenät per år samt den minskade förbrukningen av stadsvatten som används i processen. Genom detta kan vi bidra till att spara dricksvatten nu när grundvattenbristen har aktualiserats, säger Jonas Dyrke.

Miljöfördelar i siffror

• Tillförd energi minskar med ca 33 GWh/år. Det motsvarar ca halva Nynäshamns fjärrvärmeförbrukning under ett år.
  • Besparing av stadsvatten med ca 112 000 ton/år. Det motsvarar ca 600 villors vattenförbrukning på ett år.
  • Aska till deponi kommer att minska med ca 400 ton/år. Det motsvarar ca 20 lastbilar som kör ca 20 mil tur och retur.
  • Återvunnen restvärme ökar med ca 23 GWh/år. Motsvarar ca 1 150 villors värmeförbrukning under ett år.
  • Eldade bränslen minskar, vilket minskar de lokala utsläppen. Det minskar utsläppen till luft av CO2 (koldioxid) med ca 3 200 ton/år (det motsvarar ca 850 personer totala CO2-utsläpp under ett år i Sverige), SO2 (svaveldioxid) med ca 4 000 kg/år och NOX (kväveoxid) med ca 5 600 kg/år.

För mer information, vänligen kontakta;Jonas Dyrke, Projektledare, på 070-666 52 25 eller jonas.dyrke@varmevarden.se

Läs även: https://www.varmevarden.se/invigning-for-klimatsmart-satsning-i-nynashamn/

Om Adven:

Adven är en dynamisk energikoncern som driver energiomställningen genom att utveckla hållbara och konkurrenskraftiga lösningar i samarbete med kunder, kommuner och leverantörer. Tillsammans förser våra 580 medarbetare hushåll och företag med värme baserad på fjärrvärme och geoenergi, och industrier med ånga, värme, kyla och infrastrukturlösningar som förbättrar resurseffektiviteten. Vi har gedigen erfarenhet med mer än 50 år inom området. Idag driver vi över 350 anläggningar i Europa med en total energivolym om 5 TWh. Vi omsätter årligen 337 miljoner euro och vår totala balansräkning är 1320 miljoner euro.

Tillsammans för en framtid full av möjligheter, www.adven.se

Anders Ericsson

Presskontakt CEO Adven Group +46 (0)8-55 76 24 26
Jonas Eriksson