Adven tar klivet in på fjärrvärmemarknaden – förvärvar Enycon

Stockholm, den 30 juni 2015 – Energibolaget Adven expanderar i Sverige genom att köpa upp värmebolaget Enycon AB. Affären utgör en del av Advens tillväxtstrategi på den svenska marknaden. I dag erbjuder Adven värme-och kylaleveranser baserat på geoenergi för kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter, men kommer genom detta förvärv nu även att kunna erbjuda fjärrvärme för kunder i både privat och offentlig sektor.

Enycon, som grundades i Sverige år 2010, äger och driver 16 anläggningar runtom i Sverige. Enycons värmelösningar baseras på miljövänliga och förnybara metoder.

- Adven är i dag en nordisk koncern och levererar energi till industrin, fastigheter, kommuner och städer i Finland, Sverige och Estland. Före detta förvärv producerade vi energi för fler än 180 industrikunder och kommersiella fastigheter. Vi har dessutom fler än 40 fjärrvärmenät. Nu stärker vi vår position på den svenska marknaden, och vi kommer att fortsätta expandera verksamheten i Sverige i enlighet med vår strategi. Detta förvärv kommer att ytterligare stärka vår ställning som en kostnadseffektiv nordisk energiproducent. Det här är en viktig del i vår nordiska tillväxtstrategi, säger Matti Viljo, VD för Adven Oy.

- Jag är mycket nöjd med att vi förenas med Adven. Vi har samma syn på möjligheterna på marknaden och på hur värmeverk ska drivas och, framför allt, på hur man tar väl hand om kunderna och etablerar långvariga samarbeten. Enycon kommer att drivas på samma sätt som förut och VD Håkan Andersson och hans team kommer att fortsätta att arbeta med våra kunder och leverantörer. Som ägare är vi mycket nöjda med att lämna över vårt företag till Adven”, säger Olle Backman, styrelseordförande för Enycon AB.

Kort om Adven

Adven är en heltäckande energipartner som levererar energilösningar och fjärrvärme på ett tillförlitligt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt i Finland, Sverige och Estland. Våra produkter omfattar bland annat industrivärme, -ånga och -kyla, värmeåtervinning, köpta avdunstningstjänster, fjärrvärme, distribution av naturgas samt värme och kyla för enskilda fastigheter. År 2014 var Advens omsättning 150 miljoner euro. Adven ägs av EQT. www.adven.com

Kort om Enycon

Enycons affärskoncept är att förse kunderna med trygga och miljövänliga fjärrvärmelösningar samt helhetslösningar för värme. Enycon är både leverantör av miljövänliga värmelösningar och sina kunders partner inom energieffektivitetsprojekt. www.enycon.se