"AddMobiles personalliggare är smidig och enkel att administrera"

Henda Bygg AB är alltid noggranna med att följa byggbranschens lagar och regler. När Skatteverket införde lagkrav på elektronisk personalliggare inom byggbranschen var valet av leverantör enkelt. Tidigare positiva erfarenheter av AddMobile gjorde det naturligt för Henda Bygg AB att välja AddMobiles personalliggare.

– Det finns en lyhördhet hos AddMobile som jag uppskattar och personalliggaren fungerar verkligen bra. Det centrala systemet är dessutom överskådligt, användarvänligt och enkelt att administrera. Vi gillar AddMobile, säger Jörgen Starnberg, beslutsstöd och produktionskontroller på Henda Bygg AB.

Henda Bygg AB:s personal använder både en fysisk box och en app i mobilen för att registrera sin närvaro under arbetsdagarna. Boxen används främst på större entreprenader där fler personer checkar in och ut på samma plats. Appen fungerar som ett komplement till boxen, men används även fristående på mindre arbeten där färre anställda befinner sig. Idag är personalliggaren en naturlig del av arbetsdagen och ingen missar att registrera sig.

– Personalliggaren har minskat vår administration. En annan positiv effekt är att den hjälper oss att bli vassare i upphandlingar. Vi kan väldigt konkret visa på att vi använder ID06 samt stöttar och arbetar för en hållbar och säker bransch, säger Jörgen Starnberg.

Henda Bygg AB planerar att utöka sina lösningar från AddMobile.

– Vi har en överenskommelse om att skaffa smartlås från AddMobile. Administrationen bygger på samma enkla gränssnitt som personalliggaren och det gillar vi, säger Jörgen Starnberg.

Införskaffandet av smartlåsen var initialt tänkt till ett specifikt projekt för relining i en bostadsrättsförening. Projektet är just nu pausat men Jörgen ser ändå fördelar med att investera i smartlåsen då Henda Bygg AB ofta genomför arbeten hos företag eller av boenden.

– Smartlåsen kräver viss administration, men inte alls i den utsträckning som traditionell nyckelhantering gör. Vi slipper hantera de boendes nycklar, skriva avtal eller riskera att nycklar försvinner. Smartlåsen är mycket säkrare och tryggare än när vi hanterar nycklar, oavsett om det är våra egna eller en kunds, säger Jörgen Starnberg.

Henda Bygg AB bildades 1995 som ett tvåmansföretag och har idag växt till ett familjeföretag med nära 70 anställda. Det är ett fullservicebolag som utför en mängd olika arbeten, från hela byggentreprenader till finsnickeri och smide. Med sin bredd, mångsidighet och välutbildade personal håller de en hög kvalitet i sina utföranden. Henda Bygg AB har sitt kontor i Arlöv och verkar i hela Skåneregionen.