Från 0 till 100 miljoner – på bara 2 år: Vill fortsätta att ställa om

Har vuxit i raketfart under pandemin.

För två år sedan drog apotekarna Robert Svanström och Malkolm Makdessi-Elias igång Add Pharma. Robert hade då varit med och dragit igång och startat flera apotek i Stockholmsområdet när Apoteksreformen infördes 2009. När han sålde apoteken blev han chefsfarmaceut i Sveriges Apotekarföreing och det var då han upptäckte att det fanns en lucka på marknaden. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt många bra apoteksprodukter på den nordiska marknaden.

“Det gjorde att vi beslutade oss för att lägga apotekarrocken åt sidan för att försöka hitta bättre, effektivare och tydligare alternativ för kunderna”, säger Robert Svanström i ett pressmeddelande.

Och det var ett beslut som de inte verkar ångra. I mars 2020 skickade de ut sin första faktura och genom att snabbt ta sig ut på marknaden för covidprodukter när corona-pandemin slog till har de fått rejäl fart. Minst sagt.

Under 2020 omsatte bolaget strax över 30 miljoner och gjorde en vinst på 2,2 miljoner. Förra året tog det ännu mer fart och Add Pharma närmade sig för första gången 100 miljoner kronor i omsättning.

“Vi vill framgent fortsätta med att ställa om efter våra kunders önskemål och behov”, säger Robert Svanström. Vi har fått en brant inlärningskurva i hur vi skalar upp och tillgodoser våra kunders behov, något vi tar med oss nu när vi skaffar tillstånd för att i framtiden kunna tillhandahålla läkemedel till apoteken från det egna lagret.

Add Pharma är ett företag baserat i Stockholm som fokuserar på utveckling, försäljning och marknadsföring av egenvårdsprodukter för den nordiska apoteksmarknaden.

Presskontakt Head of Business Development 072-449 19 90