Svarta Lådan först med att ta betalt via mobilen

Svarta Lådan är först i Stockholm med så kallad kontaktlös betalning med mobilen. Köp en lunch i företagets matbutiker eller på utvalda företag, betala genom att svepa mobilen över betalterminalen.

Stockholm, 14 april, 2010. Svarta Lådan levererar färdig mat och tjänster för ett hälsosamt leverne. Företaget blir nu först i Stockholm att ta emot betalningar via kundens mobil. Genom att hålla mobilen nära Svarta Lådans betalterminal, i butikerna eller hos utvalda företag dit Svarta Lådan levererar, och trycka ”OK” i mobilen så genomförs köpet.

– Vi sökte ett alternativ för säkra betalningar istället för kontanter. Vi fann att det smartaste och mest kostnadseffektiva var PayEx Mobil, där kunderna snabbt och enkelt betalar med sin mobil. Vi har redan infört mobilbetalningar i våra butiker och hos utvalda företag. Fler företag kommer att anslutas eftersom, säger Mats Bergwall, vd och grundare till Svarta Lådan.

Leverantör av betaltjänsten är PayEx som byggt sin lösning, PayEx Mobil, på Accumulates mobila säkerhetsplattform för mobila betalningar och mobil säkerhet. Sedan juni 2009 kan man betala säkert med mobilen hos ett 40-tal handlare i Visby med omnejd. Svarta Lådan blir nu först med att erbjuda det populära betalsättet i Stockholm.

– Svarta Lådans koncept och sätt att distribuera sina varor och tjänster passar perfekt för mobilbetalningar. Förutom att det är snabbt och enkelt så minskar hanteringen av kontanter hos både handlare och konsument. Som första leverantör kan man nu med vår lösning, säkert och direkt i mobilen, fylla på sin mobila plånbok från sitt kreditkort eller bankkonto, direkt i mobilen. Med vår betallösning kan man nu göra alla former av betalningar via mobilen, i butik, online, person-till-person och för varor i varumaskin, säger Stefan Hultberg, vd för Accumulate.

Så här går det till
• Kunden startar sitt PayEx Mobil program i sin mobil
• Handlaren slår in beloppet på betalningsterminalen, kunden sveper mobilen över terminalen
• Transaktionen visas i kundens mobiltelefon och kunden godkänner genom att trycka OK eller för högre belopp ange sin personliga kod

Information om transaktioner samt saldo kan via ett enkelt menyval nås i mobilen. Vid kreditering, helt eller del av köp, gör handlaren det direkt på betalningsterminalen och beloppet återförs genast till kundens konto som nu kan använda de återförda pengarna till nya inköp. Betalsättet fungerar på alla mobiler på marknaden.

Stefan Hultberg, +46 70 350 5704, stefan.hultberg@accumulate.se.
Mats Bergwall, +46 70 757 0407, mats.bergwall@svartaladan.se.

Om Svarta Lådan
“Rätt Mängd Mat Vid Rätt Tid” är mottot som Svarta Lådan bygger på. Svarta Lådan erbjuder mat via egna butiker, hemleverans och företagsalternativ. Dessutom erbjuds tjänster som personlig träning, kostrådgivning och massage. Läs mer på www.svartaladan.se.

Om PayEx
PayEx är en privatägd koncern inom den finansiella sektorn med huvudkontor på Gotland, Sverige. Koncernen omfattar ett flertal bolag med drygt sexhundra medarbetare i fyra länder. PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. PayEx erbjuder även finansiella tjänster som factoring och delbetalning. Läs mer på www.payex.com.

• svarta lådan
  • accumulate
  • mobila betalningar
  • payex
  • payex mobil

Accumulate is a leading company in mobile payment and mobile security solutions. Examples are mobile payment, secure login, secure identification and secure card payments. With its patented OTT technology (One Time Ticket) the company helps enterprises with cost effective security and payments services using the mobile as security token.

For more information visit www.accumulate.se.

Stefan Hultberg

Presskontakt CEO General Management +46 70-3505704