Kallare än Nordpolen och varmare än Sahara

Tål nya produkter utomhusklimat? En ny klimatkammare på solenergilaboratoriet Lumicum kan ge svar. Kammaren ska främst användas för test av solceller, men fungerar lika bra för testning av till exempel färg, plast eller glas. Laboratoriet i Härnösand hoppas på uppdrag från både forskare och produktutvecklare.

- De företag vi samarbetar med har behov att kunna testa sina produkter under extrema väderförhållanden, och i den nya klimatkammaren kan vi gå mellan -40 grader till +80 grader, berättar Joakim Byström, ordförande i Stiftelsen för forskning om koncentrerad solenergi, som driver solenergilaboratoriet Lumicum och står bakom investeringen.

Solceller testas under extrema förhållanden för att garantera att de fungerar utan underhåll i decennier. Flera företag i Sverige utvecklar en ny typ av solfångare som fokuserar solljuset på högeffektiva solceller för att minska kostnaderna, och det är dessa företag som Lumicum hjälper.

- Vi håller också på att bygga upp en kammare med konstgjort ljus som skall lysa tjugo gånger starkare än solen. Detta krävs för att testa solceller för koncentrerat ljus.

Lumicum samarbetar med den tvååriga solenergiteknikerutbildningen i Härnösand där femtio studenter utbildas för att installera moderna energilösningar.

- Genom att både samhälle, forskning och företag samverkar har vi möjlighet att lösa ett av vår tids största problem, det växande energibehovet. 1,65 miljarder människor har idag inte tillgång till elnät. Genom de nya solenergiprodukter som testas bland annat hos Lumicum kan denna situation radikalt förändras, förklarar Joakim.

Lumicum finansieras med ett bidrag från Sparbanksstiftelsen Norrland.

För mer information, se www.lumicum.se

Joakim Byström, Stiftelsens ordförande
Mobil: 070-5850059