COP15: Sluta mata påsmonstret

Allt fler länder har satt fokus och press på att minska användandet av plastpåsar. Dock inte de nordiska länderna där debatten om engångsmissbruket av påsar är ganska tyst. Möjligen beror detta på att vi i de nordiska länderna är effektiva på att ta hand om vårt avfall. Till skillnad från de flesta länder runt om i världen så ses sällan påsen skräpa ner i naturen. Likväl kvarstår faktumet att det är ett otroligt resursslöseri att engångsmissbruka påsar.

Engångsmissbruk ger resursslöseri
I Sverige konsumerar vi ca 720 miljoner påsar och i Danmark 450 miljoner påsar om året. Det vill vi på ABOB ändra på. Vi vill vara en katalysator för en diskussion kring engångsmissbruket. Lagstiftning mot exempelvis plastpåsar är säkert effektivt på kort sikt men angriper fenomenet snarare än orsaken. Att skifta från plast till papper eller till så kallade nedbrytbara påsar är inte heller en långsiktig lösning. Att ändra beteende och återanvända (eller sluta engångsmissbruka) är det.

Inför klimatmötet COP15 i Köpenhamn har det drivits en global kampanj ”Hopenhagen” med ett grundbudskap att vi alla kan göra skillnader i vardagen genom att välja klimatsmarta alternativ. Under klimatmötet omvandlas Rådhusplatsen i Köpenhamn till Hopenhagen Live en framtida ”city of hope”.

Påsmonstet, engångsmissbrukaren och den återanvändbara kassen
För att uppmärksamma besökarna på Hopenhagen Live att det egentligen bara finns en typ av påse att välja – den återanvändbara – klär vi på ABOB ut oss som ett påsmonster. Påsmonstret är klätt i ett hundratal påsar. Det är lika många plastpåsar som vi gör av med per person i norden om året – ung som gammal. När man ser alla påsarna på en gång är det ganska slående att det rör sig om ett rejält resursslöseri som många av oss gör oss skyldiga till.

På Hopenhagen Live kommer påsmonstret att möta sin värsta fiende – den återanvändbara kassen. Vi har utrustat en före detta engångsmissbrukare med två (2!) A BETTER OPTION BAG™ kassar.

En ny vana och återanvändbara kassar är allt som krävs för att stoppa påsmonstrets framfart.

Vill du träffa påsmonstret och den före detta engångsmissbrukaren så finns vi på plats vid Malmö stads monter på Hopenhagen Live mellan kl 12-14, lördagen den 12 december.

A Better Option Brands (ABOB) är ett malmöbaserat företag som vill göra det enklare att bli en medveten konsument. Vi drivs av att utmana etablerade sanningar och tänka i nya banor. Att ta itu med engångsmissbruk och börja återanvända är något vi tror starkt på. Ett smart och enkelt sätt att spara på vår miljö.

Johan Wahlström
johan@abob.se
www.abob.se

Visste du att?

• Ofta nämns argumentet att när 1 kg plast förbränns så får man tillbaka motsvarande 1 kg olja i uppvärmning. Vad man glömmer bort att nämna är att det gått åt 2 kg olja att producera 1 kg plast. Den förbrukning av plastpåsar som vi i gör av med i Sverige motsvarar ca 26 miljoner liter olja, vilket är energin som krävs för att värma upp 17 300 normalvillor.

• Vi konsumerar ca 2 miljoner påsar om dagen i Sverige. Globalt är siffran hisnande 10 000 påsar i sekunden.

Vill du veta hur vi räknat så hör av dig.

• corporate social responability
  • engångsmissbruk
  • miljöansvar
  • miljömedvetenhet