Säkra strömmen i ditt batteri med en batterifrånskiljare.

Håll spänningen vid liv!

Extrautrustning i kommersiella fordon ställer krav på ökad batterikapacitet varför ett extrabatteri ofta behöver installeras. Med fler strömslukande källor måste användningen från startbatteriet strypas så att det inte laddar ur, och där kommer batterifrånskiljaren in.

När behövs en batterifrånskiljare?

Värme- och kylsystem, extrabelysning, kommunikationsutrustning med mera förbrukar stora mängder ström. Det är därför vanligt att ett extrabatteri installeras för att täcka upp strömbehovet i kommersiella fordon. Att koppla in extrabatteriet direkt i fordonets elsystem kan dock medföra att huvudbatteriet dräneras på ström och motorn därmed inte kan starta och också stoppa andra grundläggande funktioner.

En batterifrånskiljare förhindrar att originalbatteriet laddar ur vid förbrukning när fordonet inte är igång. Startbatteriet hålls därmed intakt och fordonet kan alltid startas.

Hur fungerar en batterifrånskiljare?

En batterifrånskiljare kan ses som en strömbrytare som kan rikta strömmen beroende på spänningsnivån i batterierna. Batterifrånskiljaren mäter spänningen i huvud- och extrabatterierna och vid behov kopplar den isär batterierna och tillser därmed att startbatteriet alltid har tillräckligt mycket ström för att fungera. Den separerar strömtagningen från batterierna så att extrautrustningen endast tar sin ström från extrabatteriet samtidigt som den förhindrar att strömmen strömmas från ett batteri till ett annat. Om startbatteriet skulle vara tomt kan ström dock överföras från extrabatteriet.