Välj bra torkarblad och byt dem i tid för ökad säkerhet i trafiken.

Fri sikt – säkrare bilkörning

Väderförhållanden rår vi inte själva på, men vi kan till viss del styra hur vi påverkas av dem. Bra torkarblad förbättrar sikten och minskar inverkan från regn och snö.

Torkarblad slits – byt i tid

Torkarblad tillhör de förbrukningsvaror som arbetar i skymundan – tills de inte gör det. När de är slitna blir de istället ett evigt irritationsmoment tills man byter dem. Ca 30 000 – 40 000 bilar får varje år anmärkningar på just torkarbladen vid kontrollbesiktning. En tumregel är att det är lagom att byta dem var sjätte månad, till exempel i samband med byte av sommar/vinterdäck. Då håller de sig alltid mjuka och torkar rutan effektivt.

Torkarblad är en säkerhetsfråga

Bra sikt är grundläggande för en säker bilkörning och det är därför viktigt att se till att alltid ha välfungerande torkarblad. Dåliga torkarblad riskerar även att repa vindrutan. Även små rispor påverkar sikten då solens strålar reflekterar i dem. För att hindra utslitning av bladen i förtid är det bra att regelbundet torka av torkarbladen med en trasa eller dylikt och att aldrig starta dem om de frusit fast på vintern.

Glöm inte spolarvätskan

Det finns olika sorters spolarvätska beroende på årstid och det kan vara bra att passa på att byta sort i samband med hjulskiftet. Spolarvätska för sommaren är extra effektiv mot insekter medan vinterspolvätska å sin sida innehåller högre andel glykol, vilket hindrar isbildning på rutan och att torkarbladen fryser fast.