Abkati växlar upp inom rörelsesegmentet med hjälp av experterna från Eigenbrodt

Abkati växlar upp inom rörelsesegmentet med hjälp av experterna från Eigenbrodt

Den första april 2021 fusionerades Abkati med systerbolaget Eigenbrodt. I och med fusionen har Abkati fått ombord två experter inom rörelsesegmentet. Michael Håkansson och Stefan Fröberg har jobbat i många år med att ta fram kundunika gasfjäderlösningar till Eigenbrodts kunder. Vi har pratat med dem för att förstå vad en gasfjäder egentligen är, hur de används och vilka tjänster de som våra experter kan erbjuda dig som är kund.

Underhållsfri och miljövänlig produkt med många användningsområden

Enkelt förklarat är en gasfjäder en cylinder med kolv och kolvstång, som arbetar med hjälpa av kvävgas, vilken komprimeras för att skapa en rörelse. Gasfjädrar finns i en mängd olika storlekar och krafter helt beroende på vad de ska användas till, med eller utan olja och med eller utan gas. Den absolut vanligaste är den tryckande gasfjädern men även den blockerbara, som manövreras med någon form av spak eller knapp och oljedämpare för att bromsa en rörelse, är vanlig.

Även om man inte tänker på det så kommer man i kontakt med gasfjädrar nästan så gott som dagligen. Gasfjädrar används i en mängd olika sammanhang, produkter och applikationer inom till exempel industrin och möbelindustrin i sånt som stolar och bord, luckor, maskinkåpor, höj- och sänkbara skötbord och skrivbord, ventilationsspjäll och skjutluckor.

- När något ska öppnas, lyftas eller utföra en kontrollerad rörelse är gasfjädern oftast en av de bästa och mest praktiska hjälpmedlen som man kan använda. Dessutom är gasfjädern miljövänlig, säger Michael Håkansson, varken el eller kablar behövs.

Gasfjädern behöver normalt inte underhållas. Om det sitter på en utsatt plats kan man torka av kolvstången ibland med ljummet vatten men i övrigt behövs inget. Du ska aldrig smörja kolvstången med fett eller olja. Den får inte heller målas, utsättas för slag eller sidokrafter. Höga temperaturer (över 80 grader) bör normalt undvikas även om det går att utrusta gasfjädrarna med extra värmebeständiga bussningar likväl som extra köldbeständiga bussningar.

- Gasfjädern mår allra bäst om den får jobba med jämna mellanrum även om längre uppehåll inte är någon fara för Bansbach gasfjädrar. De innehåller nämligen ett integrerat smörjsystem som gör att huvudpackningen inte torkar ut när den är i ”vilande” läge under längre perioder. Dessutom kan den monteras i vilken riktning som helst utan att ta skada, berättar Stefan Fröberg.

Experterna hittar rätt lösning för just dig

Det finns många tillverkare av gasfjädrar på marknaden idag, några europeiska och ett helt gäng med asiatiska tillverkare. Kvalitetsmässigt kan det vara stora variationer dem emellan och som konsument bör man känna till att den välkända devisen ”man får vad man betalar för” ofta gäller i det här fallet, berättar Michael och Stefan.

- Bansbach - som vi företräder - anses nog både av oss och våra konkurrenter tillhöra det översta skiktet kvalitetsmässigt. Bansbach jobbar enbart med de bästa materialen, ytbehandlingarna, toleranserna och kontrollerna under produktionen, säger Stefan.

För att veta vilken gasfjäder just du behöver är det enklaste att kontakta våra experter på Eigenbrodt direkt. De har mångårig samlad erfarenhet från diverse olika projekt och har tät kontakt med Bansbach fabrik och dess tekniker. Det i kombination med god kunskap om Bansbach sortiment gör att Michael och Stefan många gånger kan komma fram till lösningar som kunderna inte ens visste fanns.

- Vi kan inte begära att våra kunder ska sätta sig in i vilka funktioner gasfjädrarna kan ha, vilket kan vara svårt och dessutom tar tid, säger Michael. -Varje projekt är oftast unikt i sig och där anpassar vi gasfjädern efter kundens behov.

Kunderna hittar man antingen med uppsökande verksamhet eller så kontaktar kunden Stefan eller Michael för att man har ett problem som behöver lösas.

- Kunden förklarar för oss vad ändamålet med rörelsen är, i vilken applikation gasfjädern ska sitta och vad man har för önskemål. Vi tar uppgifterna med oss tillbaka på kammaren, oftast resonerar vi tillsammans fram en funktion och en lösning som vi tror på. Därefter skickas oftast en ritning/underlag på förslaget som kunden kan titta på. Tycker kunden att det ser bra ut så beställs ett prov för att rent fysiskt prova funktionen på plats. Är testet lyckat och kunden nöjd över funktionen så kommer vi ofta fram till ett lagerhållningsavtal där vi lagerhåller åt kunden för snabba leveranser framöver, berättar Stefan.

Strävar alltid efter att överträffa kundens förväntningar

På frågan om vad som är roligast med jobbet är Stefan och Michael eniga om att det bästa är när man kan erbjuda lösningar som kunderna inte hade förväntat sig och där man i slutändan får både ett bra slutresultat och en nöjd kund.

- Det är alltid roligt när kunden kontaktar oss i tron att hen behöver en specifik lösning men efter en kort ”intervju” rekommenderar vi en annan lösning som kunden inte ens visste om att fanns, säger Stefan.

- Jag tänker specifikt på ett par projekt som varit lite extra roliga att jobba med dels för att slutresultatet blev väldigt bra men också för att inte bara vår kund blev nöjd, utan även kundernas kunder, alltså de som köper slutprodukten, berättar Michael. - Ett sådant exempel är Ergosafe, tillverkare av ClickitUp som är höj- och sänkbara glasräcken till altaner, balkonger och uteserveringar, där har vi fått till en bra lösning som är enkel att använda och som fungerar optimalt. Ett annat exempel är SeatUp som säljer fåtöljer speciellt utvecklad för äldre och personer som har svårt att sätta sig och resa sig från vanliga fåtöljer och soffor. SeatUp dämpar rörelsen när man sätter sig och lyfter varsamt upp personen i fråga ur fåtöljen då det är dags att resa sig. Här är det extra roligt att vi fått vara med och ta fram en lösning som är till stor hjälp i så många människors vardag.

Michael och Stefan tycker inte att deras arbetssätt har förändrats i någon större grad sedan Eigenbrodt blev en del av Abkati i början av april 2021.

- Nej egentligen inte. Eigenbrodt är ett välkänt namn inom den här branschen och vi har alltid jobbat väldigt nära våra kunder. I och med att Eigenbrodt-varumärket lever kvar fusionen till trots, och i och med att personalen som jobbar inom rörelsesegmentet är den samma, så hoppas vi att det inte är någon större skillnad för våra gamla kunder. Samtidigt öppnar fusionen upp för att nå nya potentiella kunder via Abkatis kanaler vilket så klart är roligt, säger de.