Många fördelar för ABK-hyresgäster med nytt tv-avtal

Många fördelar för ABK-hyresgäster med nytt tv-avtal

Canal Digital får fortsätta att leverera kabel-TV till ABK:s hyresgäster. Detta står klart efter den upphandling som ABK genomfört under vintern.

– Det känns bra att avtalet nu är klart och att vi kan ge våra hyresgäster nya för­delar, säger ABK:s vd Henrik Strand.

En av fördelarna i det nya avtalet är att alla hyresgäster som har en gammal digitalbox utan hd-kvalitet kan byta den mot en ny hd-box kostnadsfritt. Har man som hyresgäst digitala tv-abonnemang via kabel-tv kommer man att kunna se så kallade Play-tjänster via Internet som filmer, serier med mera via tv, dator och surfplatta kostnadsfritt. Med start hösten 2017/våren 2018 kommer denna tjänst att bli tillgänglig för hyresgästerna med kabel-tv.

I befintligt avtal lyckades ABK förhandla bort alla startavgifter och månatliga kortavgifter för Canal Digitals kanalpaket. Detta villkor är med även i det nya avtalet och gäller åtminstone till 2022.

- Hyresgästerna kan även i fortsättningen spara minst 600 kronor per år i avgifter de slipper betala, jämfört med om de skulle vara vanliga privatkunder, säger Jan Glantz, it-chef på ABK.

De ABK-hyresgäster som inte har tillgång till kabel-tv kan via ip-tv från Bredbandsbolaget erhålla likadana förmåner som ABK:s kabel-tv-hyresgäster. Detta under förutsättning att de är anslutna till stadsnätet samt om de tecknar tv-avtal med Bredbandsbolaget.

Det nya tv-avtalet med Canal Digital träder i kraft 1 maj 2017.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med 9 000 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom 260 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden och Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Marknadsvärdet på fastigheterna är drygt 6,5 miljarder kronor, omsättningen drygt 685 miljoner kronor, och med över 180 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.

Henrik Strand

vd ABK 044-7803380