Karl-Henrik Persson vid ABK:s nybyggda hus i Östermalms Park.

Karl-Henrik Persson blir ny vd på AB Kristianstadsbyggen

En enig styrelse för AB Kristianstadsbyggen (ABK) har utsett Karl-Henrik Persson till ny vd. Karl-Henrik är idag bygg- och inköpschef på ABK och har även ansvar för bolagets kommersiella lokaler. Han har arbetat inom bolaget i mer än 10 år.
- Jag är givetvis väldigt glad men också hedrad över att jag har fått förtroendet att ta över som vd för ABK, säger Karl-Henrik. Det ska bli väldigt stimulerande att tillsammans med mina kollegor i bolaget fortsätta att utvecklas i vår strävan efter att leverera så bra bostäder och lokaler som möjligt till våra hyresgäster.

Anställningsprocessen med urval och intervjuer har hanterats av Wikan Personal tillsammans med styrelsens rekryteringsutskott: styrelseordförande Christer Nilsson (M), vice styrelseordförande Catarina Palmblad (S) och ledamot Ulrika Tågström (M). Totalt var det 81 intresserade som sökte tjänsten.

- Från styrelsens sida är vi väldigt nöjda med tillsättningen av Karl-Henrik som ny vd för ABK, säger Catarina Palmblad (S). Karl-Henrik har under flera år visat vilken tillgång han är för bolaget såväl som kommunkoncernen. Vi i styrelsen känner oss trygga med att Karl-Henrik tillsammans med personal kommer att fortsätta att förvalta och utveckla ABK för att möta framtiden.

Karl-Henrik Persson kommer att tillträda sin nya tjänst i samband med ABK:s bolagsstämma i april 2025.

- Han ersätter då nuvarande vd Henrik Strand som går i pension efter 15 år i bolaget och som skött det på ett föredömligt sätt, säger Christer Nilsson. Henrik har varit en mycket stor tillgång och varit starkt bidragande till den fina utveckling som ABK har haft under hans tid som vd.

För frågor, kontakta:
  • Christer Nilsson (M), styrelseordförande, 0702-852115
  • Catarina Palmblad (S), vice styrelseordförande, 0705-149990
  • Ulrika Tågström (M), styrelseledamot, 0733-341934
  • Karl-Henrik Persson, Bygg- och inköpschef ABK, 0733-803340

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 20 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar mer än 9 300 hyresbostäder och 240 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden, Kristianstads arena, citygallerian Boulevard och kommande citycampus för HKR. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.