Illustrationer förstärker budskapet om att hålla avstånd för att minska smittspridning.

Hyresgäster hos Kristianstadsbyggen mycket nöjda med Corona-hantering

ABK har under sommaren deltagit i en nationell kundundersökning om hur nöjda hyresgäster är sina hyresvärdar gällande hanteringen av Coronapandemin. Resultatet visar att hyresgästerna generellt sett tycker att ABK gjort ett mycket bra arbete. Extra nöjda är man med hur man fått information under pandemin, samt hur det har fungerat att anmäla fel och få dem åtgärdade. Mindre nöjda än snittet är hyresgästerna med städning av allmänna utrymmen under pandemin.

– Vi tog tidigt smittspridningsrisken på allvar, och har arbetat kontinuerligt sedan i början av mars med åtgärder, anpassningar och att nå ut med information, säger ABK:s vd Henrik Strand. Vår personal gör ett mycket bra arbete för att hyresgästerna ska kunna få hjälp på ett smittsäkert sätt. Vi är glada över att det har mottagits väl, och vi fortsätter vårt arbete så länge det behövs. Och där vi behöver bli bättre ska vi arbeta för det.

När det gäller felhanteringen i Coronatider är 86,4 % av hyresgästerna nöjda eller mycket nöjda, mer än 13 % bättre än snittet i landet på 73,3 %. Vid arbete i lägenheterna har strikta rutiner införts, bland annat med talmanus på flera språk om symptom innan arbete genomförs, strikta regler om hyresgästers närvaro under arbete och skyddsutrustning vid akuta ärenden i lägenheter med bekräftad smitta.

Även informationen i coronatider får gott betyg: 83,1 % är nöjda eller mycket nöjda, jämfört med snittet i landet på 73,6 %.

– Vi har gått ut brett i våra kanaler, både med samhällsinformationen och med vilka anpassningar vi har gjort som påverkar hyresgästerna, säger Jonas Rosenberg, kommunikationschef på ABK och medlem i bolagets krisgrupp. Vi har exempelvis delat ut information, annonserat och framför allt spridit via digitala kanaler som e-post och sociala medier. Vi har också översatt informationen till engelska, somaliska och arabiska.

Städning och renhållning av allmänna utrymmen får ett lägre betyg än snittet, med 66,2 % nöjda eller mycket nöjda, jämfört med 70,7 %.

– Vi tar såklart till oss detta och ser över hur vi kan bli bättre, säger Jonas Rosenberg.

Totalbetyget från hyresgästerna för hur de uppfattar ABK:s agerande under krisen är 83 %, strax över medel på 82 %..

FAKTA - HYRESGÄSTUNDERSÖKNING CORONA 2020

400 hyresgäster tillfrågades, 23,3 % svarade. Svarsfrekvensen är normal för denna typen av mindre undersökningar och strax under snittet på 26,9 % bland de andra bolagen i undersökningen. Undersökningen gjordes av oberoende AktivBo som också stod för alla kostnader för undersökningen. Totalt sett deltog 35 bolag från hela landet som tillsammans förvaltar över 230 000 lägenheter.