HSB Skåne köper 80 lägenheter av AB Kristianstadsbyggen

HSB Skåne köper 80 lägenheter av AB Kristianstadsbyggen

HSB Skåne köper tre fastigheter av ABK i kvarteret Kärnmakaren på Vilan och tar över som ny fastighetsägare och hyresvärd den 1 oktober 2021.

– HSB Skåne är en stabil och etablerad fastighetsägare som likt ABK har ett långsiktigt engagemang för sin fastighetsförvaltning och stor omtanke om sina hyresgäster, säger Christer Nilsson (m), ordförande i ABK. Vi är övertygade om att hyresgästerna kommer att trivas med HSB Skåne som ägare och hyresvärd.

– Det är kul att vi har kunnat genomföra denna fastighetsaffär med ABK, säger Ann Irebo, vd på HSB Skåne. Vårt samarbete på orten är både positivt och uppskattat och det är tre bra och välskötta fastigheter som vi nu förvärvar och tar in i vår fastighetsportfölj.

HSB Skåne tar över nu gällande hyreskontrakt. Försäljningen påverkar inte hyresgästernas besittningsskydd, vilket innebär att alla hyresgästerna kommer att ha kvar sin lägenhet och sitt hyresavtal. Hyran kommer att vara oförändrad tills nästa årliga hyresförhandling.

ABK har också sedan tidigare ett samarbete med HSB Skåne, bland annat kring bosociala frågor.

– Vi vill fortsätta att utveckla Kristianstad och hela kommunen, säger ABK:s vd Henrik Strand. Försäljningen bidrar till att vi kan bygga fler nya bostäder, fortsätta våra stora satsningar på underhåll och upprätthålla god service till våra kunder.

Hyresgästerna i de aktuella fastigheterna på Gränsgatan 27-31, Borggatan 28-32 och Hagtornsvägen 3-9 har sedan tidigare fått information om att fastigheterna kan komma att säljas. Hyresgästerna informerades under torsdagen att HSB i oktober kommer att ta över som ny hyresvärd.

Överenskommen köpesumma för de tre fastigheterna är 112 miljoner kronor.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar cirka 9300 hyresbostäder och 240 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden och Kristianstads arena. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.