Unik aktivitetsplats  på Gamlegården ska stå klar i augusti 2019
Unik aktivitetsplats på Gamlegården ska stå klar i augusti 2019

ABK får 3,5 miljoner till unik aktivitetsplats med interaktiva lekredskap på Gamlegården

AB Kristianstadsbyggen beviljas stöd från Boverket med 3 500 000 kronor, till utemiljöer i socioekonomiskt utsatta områden. Planen är att skapa en unik aktivitetsplats med olika delar för lek, umgänge och möten för alla åldrar.

- Det är ett glädjande besked och väldigt roligt att vi kan satsa extra på utemiljön, belysning och aktivitetsplats säger Helena Lundahl, kommunikatör, ABK.

Aktivitetsplatsen kommer att innehålla en storlekplats för barn i unga åldrar. För de något äldre barnen köps modernare interaktiva lekredskap in, förslagsvis i form av dj-bord och en dans- och musikmaskin.

- De interaktiva lekredskapen kombinerar nutidens dataspel med utomhuslek och fysisk aktivitet och som kan få barn och unga att röra på sig mer, säger Helena Lundahl, kommunikatör ABK.

Det planeras också för olika träningsredskap riktat till vuxna och äldre för att träna upp motorik och balans. På den lugnare delen av aktivitetsplatsen kommer det finnas möjlighet för fika och umgänge.

-Detta är våra tankar med utemiljön och aktivitetsplatsen men det är viktigt för oss att innehållet tas fram tillsammans med boende och andra intresserade, säger Helena Lundahl.

Syftet med projektet Ta plats på Gamlegården är att öka integrationen och förståelsen mellan människor

-Vi vill öka möjligheterna för människor att mötas, säger Helena Lundahl. Inte bara mellan olika kulturer och bakgrunder, utan också mellan äldre och yngre besökare.

Belysning för trygghetens skull

I projektet ingår också att ta fram ny belysning längs med promenadstråken till och från aktivitetsplatsen. Belysningen på gång och cykelvägar är viktiga för att känna sig trygg hela vägen till och från platsen och att aktivitetsplatsen även ska kunna användas under de mörka delarna av året.

Utemiljön, aktivitetsplatsen och den nya belysningen planeras vara klara senast den 31 augusti 2019.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med cirka 9 000 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom genom dotterbolag 250 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden och Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Bedömt marknadsvärde på fastigheterna i ABK-koncernen är drygt 7 miljarder kronor och omsättningen drygt 780 miljoner kronor. Med över 180 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.