Gå direkt till innehåll
AbbVie presenterar data vid ESMO gällande behandling med antikroppsläkemedelskonjugat, ADC, vid några typer av solida tumörer med fortsatt stora medicinska behov

Pressmeddelande -

• Fullständiga data från den primära analysen av den enarmade fas II-studien PICCOLO, vilken utvärderade mirvetuximabsoravtansin förpatienter med platinumkänslig äggstockscancer och högt uttryck av folatreceptor-alfa (FRα)
  • Patientrapporterade resultat från fas II-studien LUMINOSITY, vilken utvärderade telisotuzumab vedotin (Teliso-V), ett c-Met-riktat antikroppsläkemedelskonjugat (ADC) vid avancerad icke-småcellig lungcancer (NSCLC)

AbbVie meddelar att nya data från dess innovativa plattform av antikroppsläkemedelskonjugat (ADC) presenteras på den europeiska cancerkongressen, ESMO - European Society for Medical Oncology. Presentationerna inkluderar data om mirvetuximabsoravtansin och telisotuzumab vedotin (Teliso-V). Läkemedlen är så kallade antikroppsläkemedelskonjugat, och målriktade mot proteinbiomarkörerna folatreceptor-alfa (FRα) respektive c-Met som är överuttryckta vid olika tumörtyper och förknippade med dåliga prognoser.1-9 Båda läkemedlen är utformade för att initiera potent specifik cancercellsdöd genom att använda dessa biomarkörer som mål.

Data från den primära analysen av fas II-studien PICCOLO, som utvärderar mirvetuximabsoravtansin som monoterapi hos patienter med FRα-positiv platinumkänslig äggstockscancer (PSOC) visar att det primära effektmåttet uppnåddes med en objektiv responsfrekvens (ORR) på 51,9 % (95 % KI 40,4, 63,3), inklusive sex fullständiga och 35 partiella svar. Bland de 79 patienterna hade 81 % tidigare behandling med polymerashämmare (PARPi) varav 74,7 % hade fått sjukdomsprogress under behandlingen. Median svarstid (DOR), ett sekundärt effektmått, var 8,3 månader (95 % KI 5,5, 10,8) och median progressionsfri överlevnad (PFS) var 6,9 månader (95 % KI 5,9, 9,6). Säkerhetsprofilen för mirvetuximabsoravtansin överensstämde med resultat från tidigare studier och inga nya säkerhetsdata identifierades. De vanligaste behandlingsrelaterade biverkningarna (TEAE) (grad ≥ 3) var dimsyn (10 %), torra ögon (3 %), illamående (1 %), keratopati (4 %) och diarré (3 %).

− Det finns ett stort ouppfyllt patientbehov av nya, effektiva och tolerabla terapier för patienter med platinumkänslig äggstockscancer, inklusive de som tidigare behandlats med PARP-hämmare, säger Angeles Alvarez Secord, medicinsk direktör på Duke Cancer Institute. Svarsfrekvensen som syns i PICCOLO belyser potentialen hos mirvetuximabsoravtansin för platinumkänsliga äggstockscancerpatienter.

Gällande lungcancer presenterades patientrapporterade utfallsmått från fas II-studien LUMINOSITY vid behandling med Teliso-V hos patienter med överuttryck av proteinet c-Met vid avancerad/metastatisk icke-småcellig lungcancer (NSCLC) av icke-skivepiteltyp med vildtyp EGFR (epidermal growth factor receptor).

Fullständigt globalt pressmeddelande och referenser samt information om indikationer, kontraindikationer, varningar och försiktighet, biverkningar och dosering återfinns här.

Om PICCOLO-studien

PICCOLO är en enarmad fas II-studie som utvärderar effekten och säkerheten av mirvetuximabsoravtansin som monoterapi hos patienter med hög FR-alfa platinumkänslig äggstockscancer och som har fått minst två tidigare linjer med platinuminnehållande terapi eller har dokumenterad platinumallergi. Det primära utfallsmåttet är objektiv responsfrekvens (ORR), och ett av de sekundära utfallsmåtten är svarstiden (DOR).

Om Mirvetuximabsoravtansin

Mirvetuximabsoravtansin, Elahere, är den första ADCn som består av en anti-FRα monoklonal antikropp, som fästs via klyvbar bindning till en potent tubulinhämmare, maytansinoid-DM4, målriktat utformad för att döda cancercellerna. Elahere är inte godkänd av någon europeisk tillsynsmyndighet och dess säkerhet och effekt har inte fastställts.

Elahere är en lösning avsedd för intravenös infusion.

Elahere kan orsaka allvarlig okulär toxicitet, inklusive synnedsättning, keratopati, torra ögon, fotofobi, ögonsmärta och uveit. Patienterna ska remitteras till en ögonläkare för ögonundersökning innan behandling påbörjas. Före starten av varje behandlingscykel ska patienten uppmanas att rapportera eventuella nya eller förvärrade okulära symtom till den behandlande läkaren eller en kvalificerad person.

Om LUMINOSITY-studien

LUMINOSITY-studien, (M14-239), är en pågående enarmad fas II-studie utformad för att identifiera de patienter med icke-småcellig lungcancer, NSCLC, som överuttrycker c-Met och är mest lämpliga för behandling med Teliso-V i monoterapi i den andra eller tredje linjens terapi. Utfallsmåtten inkluderar total responsfrekvens (ORR), svarstid (DoR), sjukdomskontrollsnivå (DCR) och progressionsfri överlevnad (PFS) per oberoende central granskning (ICR) samt total överlevnad (OS).

Om Telisotuzumab-Vedotin (Teliso-V)

Teliso-V är det första antikroppsläkemedelskonjugatet (ADC) riktat mot överuttryck av proteinet c-Met. c-Met är ett receptortyrosinkinasprotein som överuttrycks i många solida tumörer inklusive icke-småcellig lungcancer, NSCLC. För närvarande finns det inga godkända cancerterapier specifikt för patienter med c-Met överuttryckande NSCLC. Teliso-V är inte godkänt av någon tillsynsmyndighet och dess säkerhet och effekt har inte fastställts.