Micael Averborg, Vectura och Matthew Iles, AbbVie

AbbVie flyttar till Forskaren vid Karolinska

Det forskande biopharmaföretaget AbbVie flyttar under första kvartalet 2025 det svenska kontoret till Forskaren i Hagastaden. Ett nära samarbete med hälso- och sjukvården, akademi, personer som påverkas av sjukdom och andra life science-företag är viktigt för att kunna utveckla de bästa lösningarna för att förbättra liv vid svåra sjukdomar, nu och i framtiden. Den fysiska närhet som det innebär att vara i life science-klustret runt Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset kommer att göra samarbeten och nätverk ännu smidigare.

− Vi är entusiastiska över att flytta till Hagastaden och framför allt till Forskaren, som är en kreativ och social mötesplats för innovation, forskning och näringsliv inom hälsa. För oss innebär det en möjlighet att komma in i kärnan av det stora life science-klustret i Stockholmsregionen och faktiskt hela landet. Vi ser flytten också som en utvecklingsmöjlighet för befintliga och framtida medarbetare samt att bygga vidare på vår redan starka företagskultur, säger Matthew Iles, vd för AbbVie Skandinavien.

Under de senaste åren har vi moderniserat våra övriga skandinaviska kontor för att bli mer hållbara och effektiva. Det svenska kontoret i Stockholm är den sista pusselbiten. Forskaren ska bli arbetsplats för cirka 130 av AbbVies medarbetare i Sverige.

− Stående här i Forskarens atrium måste jag säga att det känns otroligt inspirerande, konkluderar Matthew.

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som utvecklar innovativa behandlingar mot svåra sjukdomar. Vi flyttar fram gränsen för vad som är möjligt att uppnå med medicinsk behandling för att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och ögonsjukdomar. AbbVie finns i 175 länder och har cirka 50 000 medarbetare. I Skandinavien är vi cirka 330 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I alla tre skandinaviska länder placerar vi oss på Great Place to Works topplista över de bästa arbetsplatserna. Besök oss gärna på www.abbvie.se, Facebook @AbbVieSverige, och X @abbvie_se. (tidigare Twitter).

Birgitta Björnek

Presskontakt External Affairs Manager Onkologi, neurologi och infektionssjukdomar +46706308793

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som utvecklar innovativa behandlingar mot svåra sjukdomar. Vi flyttar fram gränsen för vad som är möjligt att uppnå med medicinsk behandling och för att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och ögonsjukdomar. AbbVie finns i 175 länder och har cirka 50 000 medarbetare. I Skandinavien är vi cirka 330 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I alla tre skandinaviska länder placerar vi oss på Great Place to Works topplista över de bästa arbetsplatserna. Besök oss gärna på www.abbvie.se, Facebook @AbbVieSverige, och X (tidigare Twitter) @abbvie_se.

AbbVie

Hemvärnsgatan 9