Volvo CE effektiviserar sin nordamerikanska industriverksamhet

Som ett led i en effektivisering av sin nordamerikanska industriverksamhet har Volvo Construction Equipment beslutat att koncentrera sin nordamerikanska tillverkning till företagets anläggning i Shippensburg, Pennsylvania.
Beslutet innebär att tillverkningen vid företagets anläggning i Asheville, North Carolina, läggs ner den 31 mars 2010. Nedläggningen berör totalt 228 anställda och medför en resultatpåverkande omstruktureringskostnad på sammanlagt SEK 100M som i huvudsak tas under det fjärde kvartalet i år.

För att garantera kontinuiteten i leveranser till nordamerikanska återförsäljare och kunder kommer tillverkningen att successivt flyttas över till övriga befintliga anläggningar inom Volvo CE. Tillverkningen av hjullastare kommer att flyttas till Arvika i Sverige, grävmaskinsproduktionen flyttas till Changwon i Sydkorea och tillverkningen av hytter för väghyvlar kommer att flyttas till Shippensburg i USA.

"Även om beslutet var nödvändigt företagsekonomiskt, förstår vi att det här är ett hårt slag för många anställda som redan påverkats av den rådande krisen”, säger Patrick Olney, chef för Global Operations."Vi kommer att göra vad vi kan för att försöka hjälpa våra anställda genom förändringen."

"Volvo CE:s engagemang för den amerikanska marknaden är fortsatt starkt", säger Olof Persson, vd för Volvo Construction Equipment. "Det här beslutet påverkar inte den betydande investering som nu pågår i Shippensburg där Volvo CE:s anläggning byggs ut för att kunna ta över tillverkningen av väghyvlar och hytter till väghyvlar."

2009-12-11

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Beatrice Cardon
Vice President Corporate Communication
Volvo Construction Equipment
North America
One Volvo Drive
Asheville, NC 28803 – USA
Phone +1 838 650 2183
Cell +1 717 422 7967
beatrice.cardon@volvo.com

Klas Magnusson
Senior VP, Corporate Communication
Volvo Construction Equipment
Hunderenveldlaan 10
Phone +32 2 482 5065
Phone +32 475 576 214
klas.magnusson@volvo.com

För videomaterial av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.
Volvo Construction Equipment är en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner. Produktutbudet består bla av hjullastare, grävmaskiner, ramstyrda dumprar och väghyvlar. Volvo Construction Equipment erbjuder även lösningar för finansiering och leasing samt service. Volvo Construction Equipment ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster.