Tidiga gemensamma insatser ska reducera antalet vräkningar

Med det här projektet kan vi utveckla våra arbetssätt för att samverka med andra, men också kunna arbeta ännu lite effektivare för att med tidiga och förebyggande insatser undvika avhysningar, säger Ulf Nyqvist, Vd på Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen kommer att ingå i ett tvåårigt projekt för att totalt halvera antalet vräkningar i kommunen, tillsammans med Botkyrka kommun, kronofogden och några mindre bostadsföretag i kommunen.

Boprojektet ska arbeta både med uppsökande verksamhet för att snabbt fånga upp dem som riskerar vräkning, ekonomisk rådgivning och med att utveckla ett närmare samarbete mellan de olika parterna. Det finansieras med stöd från Socialstyrelsen, Botkyrkabyggen, Botkyrka kommun och andra inblandade parter kommer att bidra till finansieringen.

Projektet startar under hösten 2008, med rekrytering av två uppsökare på heltid. De kommer att vara knutna till socialförvaltningens boenhet hos Botkyrka kommun. Uppsökande arbete och att tidigt få kontakt med personer som inte har betalat hyran i tid eller uppträtt störande kommer att vara utgångspunkten för arbetet. De ska erbjudas ekonomisk rådgivning, motiverande samtal och kontakt med andra aktörer som kan ge stöd.

- Det här är ett projekt som vi länge har velat starta, och det är fantastiskt roligt att vi med stöd av den här nationella satsningen kan starta. Botkyrkabyggen är i sin roll som kommunens dominerande bostadsföretag en viktig samarbetspart. Vi ser fram emot att ytterligare fördjupa samarbetet, säger Lotta Persson, socialchef i Botkyrka.

Det övergripande målet är att minska antalet vräkningar med 50 procent. En särskild ambition är att förhindra vräkning av barnfamiljer så långt det går, utan mätbar procentsats. Det kommer sedan att utvärderas såväl internt inom socialförvaltningen som av socialstyrelsen i en större nationell uppföljning.

Tillsammans kommer Botkyrka kommun, Botkyrkabyggen och andra bostadsföretag i Botkyrka samt kronofogdemyndigheten att utveckla, pröva och följa upp rutiner för hur man kan samverka på bästa sätt.

År 2007 verkställdes ett 35-tal avhysningar hos Botkyrkabyggen. Betydligt fler fick meddelande om avhysning, men med olika insatser kunde en sådan undvikas. Oftast rör det sig om hyresgäster som upprepade gånger inte har betalat hyran i tid eller som en yttersta åtgärd efter att man upprepade gånger uppträtt störande.