Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen

Pressinbjudan: Tigrarna bjuder in till Regnbågsparkens dag i Fittja – en dag av barn, för barn

Är hoppborg, lekar och massor av god mat receptet för ett lyckat arrangemang? Det tror i alla fall Tigrarna, en grupp barn och ungdomar som arbetar med bo- och samhällsinflytande i Fittja.

På fredag 14 juni klockan 14.00–18.00 går Regnbågsparkens dag av stapeln för andra året i rad. Firandet är en manifestation för barn och ungas inflytande över området de växer upp i, ett bevis på att det går att påverka en plats till det bättre. Regnbågsparken var tidigare en otrygg parkeringsplats. Nu är den i stället en plats för glädje, gemenskap och lek.

– Tigrarna ansvarar för vilka aktiviteter som ska finnas under Regnbågsparkens dag samt att besökarna bjuds på något att äta. Genom att arrangera Regnbågsparkens dag lär de sig bland annat om vad en budget är och hur man håller den. De gör ett jättebra jobb och jag är väldigt stolt över dem, säger Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen.

Regnbågsparkens dag arrangeras av Botkyrkabyggen i samarbete med Studiefrämjandet Fittja Pulsen och Tigrarna. Arbetet med barn och unga samt att erbjuda gratis aktiviteter under skolloven under konceptet Kul på lovet är en del av Botkyrkabyggens arbete för ökad social hållbarhet.

Dag: fredag 14 juni
Tid: klockan 14.00–18.00
Plats: Regnbågsparken, Värdshusvägen 10 i Fittja

Fakta om Tigrarna:

Tigrarna i Fittja startades 2022. Bostadsbolaget Botkyrkabyggen tog då arbetet med boinflytande och Barnkonventionen till ytterligare en nivå. Namnet Tigrarna har gruppen själv bestämt och det står för styrka, vilja och skönhet.

Gruppen består av 14 barn i åldrarna 10 till 14 år. De samlas varje månad för att planera olika aktiviteter som är roliga och skapar bättre förutsättningar för alla barn som bor och vistas i Fittja. De arbetar utifrån ett årshjul där aktiviteterna är kopplade till mål i FN:s Agenda 2030. Gruppen lär sig också om Barnkonventionen och om barns rättigheter och möjligheter.

Tigrarna har bland annat genomfört trygghets- och lekvandringar i Fittja vilket lett till att belysningen i området har förbättrats, uteplatser har blivit mysigare och lekplatser har blivit roligare. Gruppen arbetar även med biologisk mångfald genom årliga planteringsdagar då insektsvänliga växter planteras i Regnbågsparken, en tidigare otrygg parkeringsplats i Fittja.

Botkyrkabyggen har även liknande grupper i Alby, Pumorna, och i Norsborg, Lejonen.

Bilder som bifogas:

Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen (bredd och höjd) Foto: Botkyrkabyggen

Tigrarna planterar i Regnbågsparken (bredd och höjd) Foto: Botkyrkabyggen