Chris Österlund, VD Botkyrkabyggen

Brev blir bok om hållbarhet, visioner och jordnära perspektiv

Trötthet och pepp, strukturer och mål, tillit och samarbeten. Om detta berättar Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen och utsedd till Årets offentliga ledare, i en ny bok. Här samlas ett urval av de 173 fredagsbrev som hon skrivit de senaste åren till anställda och allmänheten. I boken sätts breven i ett större sammanhang och synliggör det mogna ledarskapet.

I boken ”Hållbarhet, visioner och jordnära perspektiv – Ett ledarskap i allmännyttans tjänst” beskriver Chris Österlund olika situationer som uppstår i det allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen och i omvärlden. Boken visar vad som krävs för att ett bolag ska kunna kasta affärsplanen och ersätta den med en allmännyttig plan där varje del kopplas till FN:s Agenda 2030 med mål om ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.

– Jag hoppas att boken väcker nya tankar och inspiration, oavsett vilken bransch du arbetar i och oavsett om du är chef eller medarbetare. Vi kan alla göra mer för en god samhällsutveckling, förbättra grunderna för beslut och nå längre i relationen oss människor emellan, säger Chris Österlund.

Åren 2017–2020 skrev Chris Österlund löpande fredagsbrev till anställda och allmänheten. De skrevs utan facit för hur framtiden skulle te sig. I boken publiceras i efterhand ett urval av breven utifrån olika teman. Här beskrivs behov och strukturer, förutsättningar och begränsningar, möten med människor och känslor inför det ofattbara. De bildar en berättelse om hur det är att leda ett bolag genom både svårigheter och prisade framgångar, där vardagens val och verkstad är avgörande för resultatet.

Ledarnas förbundsordförande Andreas Miller har författat bokens förord. Han skriver bland annat:

”Boken visar på vikten av samhällsbärande ledare, som likt Chris, förstår sin roll för att visa vad den egna verksamheten betyder i ett större samhällsperspektiv. Och som ger medarbetarna möjlighet att förstå hur deras arbete bidrar till en positiv samhällsutveckling.”

Citat från några av Chris Österlunds fredagsbrev:

”Barn och unga väljer inte sina livsvillkor. Trygghetsfrågan är avgörande för ett hållbart samhälle och därmed är frågan högprioriterad för oss som bostadsföretag.”

”Botkyrkabyggen arbetar som så många andra, målinriktat. Möjligen avviker vi genom att vi endast har ett övergripande mål för hela verksamheten – en MIG (most important goal).”

”I slutändan vill vi att våra hyresgäster ska trivas i sina nyrenoverade bostäder och ha råd att bo kvar. Medarbetare och chefer på Botkyrkabyggen måste vara väl rustade för att vi ska klara denna utmaning. Det finns många i branschen som tvivlar på om uppdraget är genomförbart. Nu sätter vi igång – resan har börjat.”

”Om kritik är konstruktiv och ges med syfte att förbättra – då bör den vara lika välkommen som pepp.”

”Om jag som chef inte använder mallar och rutiner, så lär ingen annan heller göra det. Tidsfaktorn och vardagens stress är ofta ett hinder. /…/ Som min mor skulle ha sagt: man ska leva som man lär eller ”walk the talk”.”

Om Chris Österlund:

• VD för bostadsbolaget Botkyrkabyggen sedan 2017.
  • Styrelseledamot i Smart Built Environment, Sustainable Innovation och Fastigo. Medlem i Sveriges Allmännyttas VD-råd.
  • Tidigare bland annat finanschef på bransch- och intresseorganisationen Sveriges Allmännytta, VD för SSSB, VD för Nynäshamnsbostäder, ekonomichef på Sollentunahem och ledamot i Hyreskommissionen.
  • Vann Sweden Green Building Award 2018.
  • Utsågs till Årets offentliga Ledare 2019 av Dagens Samhälle.

Om Botkyrkabyggen:

• Allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Botkyrka kommun. Största bostadsbolaget i Botkyrka.
  • Cirka 10 800 bostäder, 800 lokaler, 26 000 hyresgäster.
  • Bolaget har prisats och nominerats för bland annat sitt jämställdhets- och mångfaldsarbete, renoveringsarbete, hållbarhetsarbete, brottsförebyggande arbete och pressarbete.

Digital version av boken går att läsa här: https://www.e-magin.se/paper/2f3v6mgj/paper/1

Bild på Chris Österlund, VD Botkyrkabyggen

Bild på boken ”Hållbarhet, visioner och jordnära perspektiv – Ett ledarskap i allmännyttans tjänst”

Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen: 070-162 94 43

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 800 lägenheter i Botkyrka.