Botkyrkabyggen värnade hållbarhet, ekonomi och hälsa pandemiåret 2021

Botkyrkabyggen värnade hållbarhet, ekonomi och hälsa pandemiåret 2021

Ängar med kornvallmo och blåklint, 50 kilo honung, egen metod för tryggare hus, ny policy för samarbeten, god ekonomi, unga som fick chansen till en egen bostad, samt många återtagna lägenheter från olovlig andrahandsuthyrning. Detta och mycket mer finns att läsa om i Botkyrkabyggens årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2021, året då pandemin gick in på sitt andra varv.

– Pandemi eller ej: Botkyrkabyggen ska arbeta för hållbara städer och samhällen på både kort och lång sikt. Vi ska värna liv och hälsa, vi ska bidra till ökad trygghet, minskad klimatpåverkan och sundare villkor på arbets- och bostadsmarknaden. Våra hyresgäster, Botkyrkaborna och vår ägare Botkyrka kommun är värda vårt allra bästa. Arbetet 2021 är ett bevis på vår envishet, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Några exempel från 2021:

• Antal förmedlade lägenhetskontrakt: 715.
  • Antal lägenheter förmedlade till unga 18–25 år: 69.
  • Antal återtagna lägenheter från olovlig andrahandsuthyrning: 115.
  • Antal kommunkontrakt: 307.
  • Antal stambytta lägenheter: 591.
  • Fastigheternas bedömda marknadsvärde sista december 2021: 15,9 miljarder kronor.
  • Justerad soliditet: 82,5%.
  • Belåningsgrad: 15,7%
  • Ny, egenutvecklad metod: Trygga hus, som tar hänsyn till både tekniska och sociala aspekter av trygghet i Botkyrkabyggens fastigheter.
  • Ny policy för samarbeten: Nya krav på sund konkurrens med legala villkor.
  • Pollineringsplaner för bolagets alla förvaltningsområden.

– Om vi och andra bolag inte skulle klara av att vara uthålliga i vårt hållbarhetsarbete när förutsättningarna radikalt förändras, då blir Agenda 2030 bara en tjusig paroll. Det har världen verkligen inte råd med. Målsättningarna för FN:s globala agenda är satta mindre än tio år framåt i tiden. Att låta framtidssäkringen vänta på bättre och mer normala tider, är inget alternativ, säger Chris Österlund.

Nyfiken på mer? Här kan du läsa hela Botkyrkabyggens årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2021 digitalt: https://www.e-magin.se/paper/vvr8r22p/paper/1

Kort film där Chris Österlund berättar om hållbarhetsarbetet 2021: https://youtu.be/l9k3AHin68c

Foto på Chris Österlund, VD Botkyrkabyggen