Botkyrkabyggen tar nästa steg med Andelsägarlägenheter

Intresset bland boende att få vara med i Botkyrkabyggens referensprojekt med Andelsägarlägenheter är stort.

-         Rekordmånga har lämnat intresseanmälan och det känns mycket roligt, säger Ulf Nyqvist, vd på AB Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen har nu valt fastighet för referensprojektet. Det blir fastigheten Trälberget 1, Skarpbrunnavägen 71-85, där flest boende lämnat anmälan att de är intresserade. 46 procent har lämnat intresseanmälan.

I de två övriga fastigheterna Trälberget 2 och Trälberget 3 är det också många som lämnat in intresseanmälan, om än inte lika många som i Trälberget 1.

Botkyrkabyggen utreder möjligheterna att utvidga projektet också i dessa fastigheter. Företagets styrelse kommer att ta ställning till detta vid ett kommande styrelsesammanträde.

otkyrkabyggen äger ca 12 000 lägenheter. Det är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag i en av Sveriges snabbast växande regioner. Som ett av verktygen för att vidareutveckla bostadsbeståndet genomför Botkyrkabyggen referensprojektet med Andelsägarmetoden – ett sätt att erbjuda hyresgäster att äga sin bostad utan ombildning till bostadsrättsförening. Botkyrkabyggen kvarstår som majoritetsägare och förvaltare.

-         En del hyresgäster som står för stabilitet och trygghet, flyttar från sitt område och ofta från kommunen när de får bättre ekonomi och köper en lägenhet. Genom att erbjuda boende att köpa sin lägenhet hoppas vi att de ska bo kvar, säger Ulf Nyqvist, vd för Botkyrkabyggen.

Ett sätt för Botkyrkabyggen att vidareutveckla bostadsbeståndet är ägarinslag med Andelsägarmetoden bland hyresrätterna.

-         Olika upplåtelseformer är ett naturligt inslag för att skapa stabilitet i framtidens miljonprogram. Vi presenterar en ekonomiskt och juridiskt solid modell som innebär trygghet för både kvarvarande hyresgäster och blivande andelsägare, säger Henrik Friman, vd för Andelsägarbolaget.