Botkyrkabyggen och Arbetsförmedlingen satsar på unga arbetslösa

Unga i åldern 18-24 år i Botkyrka har svårt att få jobb. Samtidigt behöver fastighetsbranschen personal. Nu gör Botkyrkabyggen och Arbetsförmedlingen en gemensam satsning som ger unga en öppen dörr in på arbetsmarknaden. Stor vikt kommer att läggas vid en jämn könsfördelning.

Andelen arbetslösa ungdomar i Botkyrka är hög och ökar stadigt. Samtidigt gör stora pensionsavgångar och nya kompetenskrav att det finns en stor efterfrågan på personal i fastighetsbranschen.

Därför startar Botkyrkabyggen och Arbetsförmedlingen ”Ung i Botkyrka”, ett arbetsmarknadsprojekt som syftar till att få fler ungdomar intresserade av branschen. Projektet vänder sig till arbetslösa i åldern 18-24 år, boende i Botkyrka, som redan har en utbildning inom bygg- eller fastighetsbranschen eller en önskan att ta sig in i denna.

Projektstart i mars

Projektet startar i mars 2013 och i samarbetet ingår också Byggnads, Fastighetsanställda och Sveriges Byggindustrier.

Ungefär 50 ungdomar fördelade på två grupper, kommer att få arbetsmarknadsutbildning och praktikplats hos Botkyrkabyggen. Målsättningen är att deltagarna ska gå vidare till arbete hos
Botkyrkabyggen eller annat branschföretag, eller till studier.

– Vi är övertygade om att det finns en stor kompetens hos dessa ungdomar som vi vill ta till vara. Vi ser fördelar för alla inblandade parter och arbetar för att detta ska bli ett vinnande koncept som andra kan ta efter, säger Botkyrkabyggens VD Ulf Nyqvist.

– Det känns mycket värdefullt med den här gemensamma satsningen. Projektet skapar inte bara arbetstillfällen för ungdomar i Botkyrka, utan satsningen bidrar också till en framtidstro för fler
ungdomar, säger Kjell Bertilsson, arbetsförmedlingschef i Botkyrka/Salem.

Jämn könsfördelning

Vid rekrytering av deltagare kommer stor vikt att läggas vid en jämn könsfördelning för att öka andelen kvinnor i branschen.

– Inom Botkyrkabyggen arbetar vi aktivt med jämställdhetsfrågor. Fastighetsbranschen skulle behöva fler kvinnor och vi vet av erfarenhet att många kvinnor trivs bra med den här typen av arbete, säger Susanne Axelsson-Heldring, HR-chef på Botkyrkabyggen.

För mer information:
Camilla Borgström, Informationsansvarig Botkyrkabyggen, tel. 08-530 694 94

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 130 anställda. Vi äger och förvaltar ca 12 000 lägenheter i Botkyrka kommun.