Botkyrkabyggen friad i tingsrättsmål kring störningsärende

- Vi är lättade over utslaget, som på alla punkter visar att rättens bedömning är att vi och vår personal bara handlat utifrån normala rutiner och inte haft brottsliga avsikter. Att vara föremål för rättslig prövning skapar ett olustigt tvivel som riskerar att blockera tilltron till vårt arbete som seriös hyresvärd, säger Josef Lantz, Affärsområdeschef hos Botkyrkabyggen.

Bakgrunden till ärendet är ett störningsärende, där turerna varit många under årens lopp. Kärande i målet har hävdat att såväl den granne som känt sig störd och Botkyrkabyggen och dess handläggare gjort sig skyldiga till brott i flera avseenden. De uppsägningar som gjorts med stöd av de anmälda störningarna har tagits tillbaka, och hyresgästen bor fortfarande kvar.

Som boende har man självklart rätt till lugn och ro i sin bostad inom rimliga gränser. Botkyrkabyggen ser, som alla serösa hyresvärdar, allvarligt på störningsärenden och förbättrar kontinuerligt rutinerna för kontakten med både den som störs och den som uppfattas som störande.

Störningsärenden innebär många gånger en oacceptabel situation för kringboende, och innebär så gott som alltid grannlaga avvägningar. Den handläggare som utpekats i målet har lång erfarenhet av arbetet och har uppfattats som mycket kundinriktad. Tingsrättens utslag betyder även här en välkommen upprättelse.