Bostadskampanj på Facebook underlättar för unga i Botkyrka

I september 2011 startade Botkyrkabyggen KompisBo, där ett flertal lägenheter lades ut på Facebook. Hittills har de hyrt ut ca 20 lägenheter och fler planeras i år.

40 unga fick bostad genom kampanjen under hösten. Botkyrkabyggens idé är att skapa ett effektivare system för lägenhetsansökningar för unga. Personerna behöver bara ha ett konto på Facebook och vara först med att kommentera på en lägenhet för att få ett erbjudande om kontrakt.

- Oftast har vi unga inte tillräckligt med poäng för att konkurrera om vanliga lägenheter på hemsidan. KompisBo på Facebook är en snabb process och det tar inte långt tid innan man får reda på om man har chans att få en lägenhet eller inte, säger Tina Huuki, som är en av de 600 personer som gillar Facebook-sidan.

KompisBo innebär att två personer mellan 18-30 år delar lägenhet för att få ner kostnaden eller ta det första steget att flytta hemifrån. Bägge får ett förstahandskontrakt, men tillsammans delar de ansvaret för lägenheten. Det har blivit en utmaning att få fler lägenheter i omlopp. Nu i mars finns det exempelvis bara tre lediga lägenheter.

- Intresset är avsevärt större än antalet lägenheter vi har att hyra ut, så vi är nöjda med höstens siffror. Våra förhoppningar är att vi framöver får fler lediga lägenheter att hyra ut via Facebook, säger Memo Hussein, Marknadskoordinator på Botkyrkabyggen.

För mer information, kontakta:
Memo Hussein, Marknadskoordinator Botkyrkabyggen, 070-1629 346
Tina Huuki, lägenhetssökande, 073-6166 000